Region

Podpisali umowę na ostatni odcinek A1

Długość odcinka robót w systemie „zaprojektuj i zbuduj” to ok. 596,5 km. Planowana data zakończenia budowy to połowa 2022 r.
ARCH.
Podpisali umowę na ostatni odcinek A1

KOMUNIKACJA. W poniedziałek podpisano umowę na budowę części autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Jak zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w 2022 roku podróż z Gdańska do granicy z Czechami potrwa około pięciu godzin. Trzeba jednak wiedzieć, że z Częstochowy do Łodzi nie pojedziemy już za darmo „gierkówką”, bo autostrada powstanie w jej śladzie

Podróż z Gdańska do granicy z Czechami w około pięć godzin? Jak przekonuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, stanie się to możliwe w 2022 roku. W poniedziałek rozpoczęto domykanie brakującej części autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową.
– Podpisano właśnie umowę na realizację blisko 17 km tej trasy, od granic z woj. łódzkim do powstającej obwodnicy Częstochowy – podkreśla GDDKiA. – To ostatni fragment A1 na terenie woj. śląskiego i jednocześnie pierwsze z pięciu zadań, na jakie podzielono realizację budowy autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa. Do końca sierpnia planujemy podpisać umowy na trzy kolejne odcinki, a we wrześniu na ostatni fragment. Tym samym wykonawcy będą przygotowywać dokumentację projektową dla całej ponad 80-kilometrowej trasy, a po uzyskaniu decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej rozpoczną fizycznie budowę w terenie.
Wykonawcą blisko 17-kilometrowego odcinka A1 od gr. woj. łódzkiego do węzła Częstochowa Północ jest firma Polaqua. Długość odcinka robót w systemie „zaprojektuj i zbuduj” to ok. 596,5 km. Planowana data zakończenia budowy to połowa 2022 r. (35 miesięcy bez okresów zimowych od 15.12. do 15.03.). W ramach inwestycji w śladzie obecnej DK1 powstanie dwujezdniowa autostrada z trzema pasami ruchu i pasami awaryjnymi, o nawierzchni z betonu cementowego. „W śladzie obecnej DK1” oznacza, że po wybudowaniu autostrady nie pojedziemy już od Częstochowy do Łodzi darmową „gierkówką”, bo zostanie ona zaadaptowana pod autostradę.

Co dokładnie powstanie?
Jak zapowiada GDDKiA, zbudowane zostaną: węzeł Mykanów (dawniej Kościelec), 16 obiektów inżynierskich (most, cztery wiadukty w ciągu autostrady, cztery wiadukty nad autostradą, trzy duże przejścia dla zwierząt i cztery przejazdy gospodarcze), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowane lub zbudowane od nowa zostaną również sąsiadujące drogi oraz infrastruktura pieszo-rowerowa.
Autostrada A1 to jedyna droga klasy A o przebiegu południkowym, która przecina całe terytorium Rzeczypospolitej. Jest przy tym częścią składową Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu „Autostrada Gdańsk–Brno/ Bratysława–Wiedeń”. Tworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z czeską granicą w Gorzyczkach, a pośrednio także z Toruniem, Łodzią i Katowicami. Ułatwi dostępu do polskich portów przedsiębiorcom z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki. (as)

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej w Region

Na autostradzie też łapią

Jarosław Jędrysiak29 marca 2024

Poprawa na drogach – dobry początek roku

Jarosław Jędrysiak13 marca 2024

Wojsko pojedzie po drogach publicznych

Jarosław Jędrysiak1 marca 2024

Na ekspresówce nadal roboty

Jarosław Jędrysiak15 lutego 2024

Uwaga, oszukują „na Tauron”

Jarosław Jędrysiak15 lutego 2024

Ukrywał się 24 lata, ale w końcu go złapali

Jarosław Jędrysiak7 lutego 2024