Co robić, by długo żyć? – Gazeta Kłobucka
Zdrowie

Co robić, by długo żyć?

PIXABAY.COM
Co robić, by długo żyć?

Naukowcy analizowali dane dotyczące mieszkańców trzech różnych miejsc na świecie, gdzie mieszka szczególnie dużo mocno sędziwych seniorów. Co sprawia, że ludzie ci żyją tak długo?

Sędziwego wieku dożywa wielu mieszkańców Sardynii w Europie i Okinawy w Japonii w Azji oraz wielu przedstawicieli społeczności religijnej adwentystów w Stanach Zjednoczonych. Rzadkie są w tych grupach choroby cywilizacyjne, natomiast często – całkiem dobra, jak na wiek, kondycja psychofizyczna. Od czego to zależy? Zdaniem badaczy – od właściwego odżywiania i unikania stresu.

Co nam szkodzi? Co przeszkadza w tym, by żyć długo? Często problemy biorą się z braku stałej aktywności fizycznej i z diety, która obfituje w mięso, tłuszcze, cukier, produkty zawierające konserwanty, a nie uwzględnia ryb, warzyw i owoców, produktów mlecznych. Niewłaściwa dieta powoduje wzrost liczby zachorowań na nowotwory. Rak jelita grubego, często nieuleczalny, jest tu wysoko na liście zagrożeń. Duża ilość w diecie mięsa czerwonego dowodnie sprzyja wzrostowi ryzyka nie tylko raka jelita grubego, ale i raka piersi u kobiet.

Szczególnie szkodliwe w diecie są fast foody. Ich popularność spowodowała obfitość osób otyłych w populacji stosującej taką dietę. Otyłość brzuszna to z kolei ryzyko chorób naczyń krwionośnych, serca, ryzyko wystąpienia nadciśnienia, cukrzycy. Dziś w Polsce otyłość występuje aż u 61 procent mężczyzn i 44 procent kobiet. Nawet wśród młodzieży przekracza 20 procent.

W krajach wysoko rozwiniętych, często szczególnie narażonych na dostępność żywności najmniej zdrowej i najbardziej odległej od korzystnej dla człowieka diety śródziemnomorskiej, podejmuje się już programowo działania, aby zasięg negatywnego zjawiska ograniczać. Prowadzi się więc kampanie edukacyjne, wycofuje ze szkół najbardziej szkodliwą żywność – wcześniej dostępną nawet za pośrednictwem automatów do sprzedaży chipsów, batonów czy słodzonych napojów gazowanych. Ich miejsce próbuje się wypełniać poprzez zwiększanie dostępności owoców, soków i niegazowanej wody mineralnej. Propaguje się też aktywność ruchową. Wzrost jej popularności widzimy zresztą na co dzień i u nas. Samych popularnych imprez biegowych jest dziś zatrzęsienie, a widok osoby uprawiającej jogging już nie zwraca niczyjej uwagi – bo jest codziennością.

Są i prognozy mniej optymistyczne. Ciągły „wyścig szczurów” czy wzrost zanieczyszczenia środowiska naturalnego negatywnie wpływają na zdrowie ludzi niezależnie od ich nawyków czy wyborów w kwestii żywienia i zdrowej dawki aktywności fizycznej. Prognozy mówią więc o możliwym wzroście, nawet znaczącym, zachorowań na nowotwory i choroby cywilizacyjne także z uwagi na te dodatkowe, przed chwilą wymienione czynniki.

Specjaliści propagujący Europejski Kodeks Walki w Rakiem zaznaczają, że każdy może zachorować na raka, niemniej stylu życia może znacznie to ryzyko zwiększyć. Albo ograniczyć. Unikając negatywnych przyzwyczajeń i mając w pamięci, że to właściwa dieta, aktywność i unikanie stresu sprawiają, iż mamy na świecie środowiska ludzkie, gdzie tradycyjnie się tych zasad przestrzega i gdzie – jak dowodzą statystyki – żyje się dłużej niż gdzie indziej. (opr. jar)

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zdrowie

Masz jakieś pytanie lub problem dotyczący naszego Tygodnika? Skontaktuj się z naszym biurem! Tel. 34 317-33-23

Więcej w Zdrowie

lux

Masz 50-69 lat? Zrobiłaś już mammografię?

Ewa Chojnacka17 września 2018
zoltaczka

Żółtaczka atakuje coraz częściej

Jarosław Jędrysiak4 listopada 2017
fasola

Fasola tonka – śmiertelne ryzyko?

Ewa Chojnacka3 lipca 2017
fefe

Kleszcza masłem? W żadnym wypadku!

Jarosław Jędrysiak5 czerwca 2017