UWAGA. PKO BP, będący największym polskim bankiem, ostrzega przed oszustwami z wykorzystaniem fałszywych SMS-ów zawierających linki do dokonania płatności
W ostatnim czasie wśród klientów banku rozsyłane są wiadomości SMS, których nadawcy podszywają się pod firmy kurierskie bądź powszechnie znane portale ogłoszeniowe, sprzedażowe czy aukcyjne, z prośbą o dopłacenie niewielkiej kwoty za przesyłkę, informacją o konieczności odblokowania konta na danym portalu lub o możliwości przedłużenia okresu wystawienia ogłoszenia, itp., zawierające link do dokonania stosownej płatności. W rzeczywistości link umieszczony w takim SMS-ie prowadzi do fałszywej strony pośrednika płatności, a następnie na fałszywą stronę banku i ma na celu wyłudzenie poufnych danych do bankowości elektronicznej oraz kodu z narzędzia autoryzacyjnego.
Podanie na fałszywej stronie danych do logowania i autoryzacji transakcji umożliwia ich przejęcie przez oszusta, który uzyskuje w ten sposób możliwość zalogowania się przy ich użyciu w autentycznym serwisie internetowym banku i zlecenia operacji z rachunku klienta (np. utworzenia szablonu płatności bądź wykonania przelewu na numer rachunku odbiorcy podany przez oszusta). Jak podkreślają eksperci, należy zachować ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o skorzystanie z linku – nie reagujmy na nie i nie ujawniajmy swoich danych! Logując się do serwisu internetowego banku, zawsze wprowadzajmy adres strony ręcznie – nie korzystajmy z linków. Sprawdzajmy poprawność adresu strony widniejącego w przeglądarce internetowej. Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytajmy uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróćmy uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji). W przypadku skorzystania z linku zawartego w otrzymanej wiadomości i podania jakichkolwiek danych na stronie internetowej przypominającej serwis iPKO należy skontaktować się telefonicznie z konsultantem banku. (as)
Facebook
YouTube
RSS