Do 11,5 tony bez zezwoleń – Gazeta Kłobucka
Bez kategorii

Do 11,5 tony bez zezwoleń

O jedno pozwolenie mniej – to oszczędność czasu i formalności dla zawodowo trudniących się transportem. Drogowcy zapewniają, że obecna technologia budowy chroni drogi przed zniszczeniem.
Do 11,5 tony bez zezwoleń

DROGI. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach nie wydaje już pozwoleń na przejazd pojazdów o nacisku osi mieszczącym się w przedziale od 8 do 11,5 tony. Ta istotna dla niejednego przedsiębiorcy informacja to skutek decyzji zapadłych w ramach Unii Europejskiej

Drogi wojewódzkie, obok krajowych, tworzą główny szkielet połączeń dla komunikacji samochodowej i są wykorzystywane także do transportu o większych masach i na dalsze trasy. Takie drogi mamy też w powiecie kłobuckim – na trasach Olesno-Częstochowa, Działoszyn-Częstochowa, Ważne Młyny-Blachownia.

Aktualnie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach nie wydaje już pozwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych kategorii pierwszej, to znaczy takich pojazdów ciężarowych, które mają nacisk osi przekraczający 8 ton, a nieprzekraczający 11,5 tony. Jest to w zasadzie dostosowanie się do reguł europejskich, bo od dawna w większości krajów Unii Europejskiej obowiązuje dopuszczenie do ruchu pojazdów ciężarowych o nacisku osi do 11,5 tony bez konieczności posiadania do tego specjalnych pozwoleń.
Za zmianą stoi niedawny wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Stwierdzono w nim, że stosowane przez Polskę przepisy w tym zakresie są niezgodne z prawem unijnym. Dlatego choć dotąd ZDW w Katowicach wydawał pozwolenia na podstawie ustawy Prawo o ruchu drogowym, teraz ulega to zmianie.
– W załączniku XII do Traktatu akcesyjnego Polski do UE zapisano okres przejściowy na dostosowanie sieci polskich dróg do unijnej dyrektywy nr 96/53/WE z dnia 25 czerwca 1996 roku określającej dopuszczalne wymiary i obciążenia dla pojazdów kołowych poruszających się na terytorium Unii Europejskiej. Przewiduje ona, że wszystkie drogi powinny być dostosowane do nacisku osi do 11,5 t. Ten okres przejściowy zakończył się 31 grudnia 2010 r. Dlatego w ZDW w Katowicach przyjęliśmy zasadę, że wszystkie przebudowywane i remontowane drogi wojewódzkie są dostosowywane do tej nośności – komentuje Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Bez kategorii

Masz jakieś pytanie lub problem dotyczący naszego Tygodnika? Skontaktuj się z naszym biurem! Tel. 34 317-33-23

Więcej w Bez kategorii

gk_46

TEST

Ewa Chojnacka15 listopada 2019
gaz

Gazociąg dotrze do gminy Opatów

Jarosław Jędrysiak4 listopada 2019
rek

Śmieci muszą być droższe

Jarosław Jędrysiak3 marca 2019
hg

Rzeka może zalewać działki

Jarosław Jędrysiak10 stycznia 2019
tu

Nowa rada pod nowym kierownictwem

Jarosław Jędrysiak25 listopada 2018
cv

Młodzi dla Niepodległej

Ewa Chojnacka11 listopada 2018