Bez kategorii

Do 11,5 tony bez zezwoleń

O jedno pozwolenie mniej – to oszczędność czasu i formalności dla zawodowo trudniących się transportem. Drogowcy zapewniają, że obecna technologia budowy chroni drogi przed zniszczeniem.
Do 11,5 tony bez zezwoleń

DROGI. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach nie wydaje już pozwoleń na przejazd pojazdów o nacisku osi mieszczącym się w przedziale od 8 do 11,5 tony. Ta istotna dla niejednego przedsiębiorcy informacja to skutek decyzji zapadłych w ramach Unii Europejskiej

Drogi wojewódzkie, obok krajowych, tworzą główny szkielet połączeń dla komunikacji samochodowej i są wykorzystywane także do transportu o większych masach i na dalsze trasy. Takie drogi mamy też w powiecie kłobuckim – na trasach Olesno-Częstochowa, Działoszyn-Częstochowa, Ważne Młyny-Blachownia.

Aktualnie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach nie wydaje już pozwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych kategorii pierwszej, to znaczy takich pojazdów ciężarowych, które mają nacisk osi przekraczający 8 ton, a nieprzekraczający 11,5 tony. Jest to w zasadzie dostosowanie się do reguł europejskich, bo od dawna w większości krajów Unii Europejskiej obowiązuje dopuszczenie do ruchu pojazdów ciężarowych o nacisku osi do 11,5 tony bez konieczności posiadania do tego specjalnych pozwoleń.
Za zmianą stoi niedawny wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Stwierdzono w nim, że stosowane przez Polskę przepisy w tym zakresie są niezgodne z prawem unijnym. Dlatego choć dotąd ZDW w Katowicach wydawał pozwolenia na podstawie ustawy Prawo o ruchu drogowym, teraz ulega to zmianie.
– W załączniku XII do Traktatu akcesyjnego Polski do UE zapisano okres przejściowy na dostosowanie sieci polskich dróg do unijnej dyrektywy nr 96/53/WE z dnia 25 czerwca 1996 roku określającej dopuszczalne wymiary i obciążenia dla pojazdów kołowych poruszających się na terytorium Unii Europejskiej. Przewiduje ona, że wszystkie drogi powinny być dostosowane do nacisku osi do 11,5 t. Ten okres przejściowy zakończył się 31 grudnia 2010 r. Dlatego w ZDW w Katowicach przyjęliśmy zasadę, że wszystkie przebudowywane i remontowane drogi wojewódzkie są dostosowywane do tej nośności – komentuje Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bez kategorii

Masz ciekawy temat? Zadzwoń!

Tel. 514 786 400

Więcej w Bez kategorii

Nowe e-wydanie tygodnika jest już dostępne!

Redakcja22 marca 2024

Zapraszamy na NOC ŚWIĘTOJAŃSKĄ

Marcin Syguda22 czerwca 2023

Koszykarski Klub Sportowy Basket Legnica w drodze po mistrzostwo III ligi

Marcin Syguda22 lutego 2023

Trwa konkurs dla kół gospodyń

Jarosław Jędrysiak22 lutego 2023

ZUS szybko rozpatruje wnioski 500 plus

Jarosław Jędrysiak21 lutego 2023

Kończy się ważność bonów turystycznych

Jarosław Jędrysiak1 sierpnia 2022