BEZPIECZEŃSTWO. Kolejarze liczą, że po 300 akcjach i poinformowaniu 26 tysięcy kierowców w ramach dodatkowych działań „Bezpieczny piątek” na przejazdach będzie bezpieczniej. PKP Polskie Linie Kolejowe SA są na półmetku wakacyjnych akcji na przejazdach kolejowo-drogowych. To część kampanii „Bezpieczny przejazd – szlaban na ryzyko!”
By wakacyjne wyjazdy i powroty były bezpieczne, PKP prowadzą akcję „Bezpieczny piątek”. Dodatkowe kontrole kierowców, rowerzystów i pieszych przypominają o tym, jak nie należy zachowywać się na przejazdach kolejowo-drogowych. Od 21 czerwca kolejarze wspólnie ze Strażą Ochrony Kolei i policją przeprowadzili 300 akcji. Łącznie 26 tys. kierowcom przekazano informacje o bezpiecznym zachowaniu. Do 3,5 tys. dzieci trafiły kolorowanki przygotowujące do właściwego zachowania na przejazdach i przejściach przez tory.
Żółta naklejka może uratować życie
„Bezpieczny piątek” to kolejna okazja do zwrócenia uwagi na żółte naklejki umieszczone na przejazdach. To dodatkowa informacja, która może uratować życie i zapobiec tragedii na torach.
W przypadku zdarzenia lub usterki na przejeździe kolejowo-drogowym należy skorzystać z żółtej nakleki PLK. Jest ona umieszczona na napędzie rogatkowym lub na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja. Na żółtej naklejce są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 i numery awaryjne. Dzwoniąc na numer 112, należy podać numer skrzyżowania. Dzięki temu operatorzy 112 i kolejarze, jeśli to konieczne, mogą szybko wstrzymać ruch pociągów na linii i wysłać pomoc. Tylko w tym roku operatorzy numeru 112 odebrali 1407 zgłoszeń z wykorzystaniem żółtej naklejki. Wśród tych zgłoszeń 134 razy zastosowano ograniczenie prędkości pociągów i polecenie ostrożnej jazdy, natomiast w 119 przypadkach, by nie doszło do tragedii, wstrzymano ruch. Statystyki pokazują, że 99% wszystkich zdarzeń na przejazdach kolejowo- drogowych wynika z niewłaściwych decyzji kierowców. Podstawowe błędy prowadzące do tragedii na przejazdach to: ignorowanie znaku „stop”, przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek, blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu, niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach. Rowerzyści i piesi również ignorują przepisy, omijając lub przechodząc pod opuszczonymi rogatkami.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą również bieżące szkolenia i pouczenia w grupie pracowników odpowiadających za bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Planowe i doraźnie kontrole, dzienne i nocne, sprawdzają właściwe pełnienie obowiązków przez dróżników i dyżurnych. Zespoły techniczne nadzorują i kontrolują całodobowo pracę urządzeń sygnalizacji przejazdowej.
Straż Ochrony Kolei dba o bezpieczeństwo podróżnych w czasie wakacji – szczególnie w pociągach i na stacjach. Częściej sprawdzane są służbowe przejścia na mostach i wiaduktach oraz tzw. dzikie przejścia, by zapobiec wkraczaniu na tory szczególnie dzieci i młodzieży. W pociągach są umundurowane patrole SOK, a funkcjonariusze grupy operacyjno-interwencyjnej prowadzą po cywilnemu regularne działania przeciw kradzieżom. W terenie jest wykorzystywany nowoczesny sprzęt. Do dyspozycji podróżnych jest całodobowy numer alarmowy SOK – (22) 474 00 00. Funkcjonariusze reagują na każde zgłoszenie.
Facebook
YouTube
RSS