UWAGA. Policja oraz Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ostrzegają przed oszukańczymi ogłoszeniami nawołującymi np. do konieczności zapłaty za szczepionkę przeciwko koronawirusowi SARS-CoV-2 czy przejęciem przez NBP środków klientów zdeponowanych w bankach jako tzw. rezerw krajowych NBP
– Ostrzegamy przed fałszywymi informacjami dotyczącymi epidemii koronawirusa (SARS-CoV-2) nakłaniającymi klientów banków do dokonywania transakcji finansowych. Niniejsze ostrzeżenie jest adresowane do klientów wszystkich polskich banków – informują policja oraz Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa. – Przestępcy podszywają się pod instytucje zaufania publicznego takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne.
W przesyłanych wiadomościach zawarte są linki prowadzące do stron przestępców, których jedynym zadaniem jest wyłudzanie loginów i haseł do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych dających możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców. W niektórych przypadkach linki mogą prowadzić do stron zawierających złośliwy kod powodujący przejęcie urządzenia klienta, na którym otrzymał wiadomość.
Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. Ponadto nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom, mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w swoim imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych. Przypominamy, że jedynymi i prawdziwymi źródłami informacji są komunikaty przekazywane przez służby lub/i zamieszczane na oficjalnych stronach internetowych. W związku z koniecznością ograniczenia rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej COVID-19 wywoływanej przez koronawirusa na bieżąco komunikaty przekazują również przedstawiciele najwyższych władz państwa w mediach masowych. Pamiętajmy aby w pasku przeglądarki sprawdzać, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony naszego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie logujmy się na tej stronie, nie podawajmy tam swoich danych oraz powiadommy o tym nasz bank. Zawsze czytajmy bardzo uważnie treść każdego SMS-a z kodem autoryzacyjnym lub treść komunikatu autoryzacyjnego przesłanego za pośrednictwem bankowej aplikacji mobilnej.
Jeśli podejrzewamy, że jesteśmy ofiarą internetowego oszustwa, zgłośmy to jak najszybciej do naszego banku i w najbliższej jednostce policji.
Pamiętajmy, że w tym szczególnym okresie najskuteczniejszą metodą kontaktu z bankiem może okazać się przesłanie wiadomości e-mail. Ze względu na obostrzenia epidemiologiczne, które dotyczą także banków i ich pracowników, czas połączenia telefonicznego z konsultantem może się wydłużyć. Starajmy się zrozumieć tę sytuację. Nasze zgłoszenie mailowe będzie przeanalizowane najszybciej, jak się da, po czym zostaną podjęte stosowne działania. (as)
ARCH.
ARCH.
Facebook
YouTube
RSS