PKS zamknięty? Nie trzeba się martwić. ABX2BUS zabezpieczy nasze potrzeby – Gazeta Kłobucka
Powiat

PKS zamknięty? Nie trzeba się martwić. ABX2BUS zabezpieczy nasze potrzeby

Prezesi uspokajają, że nowoczesne busy ABX2BUS są w stanie zapewnić nam komunikację publiczną.
PKS zamknięty? Nie trzeba się martwić. ABX2BUS zabezpieczy nasze potrzeby

TRANSPORT. Pada PKS? Nie będzie czym dojechać do pracy czy szkoły? Od lipca nie wydostaniemy się z Kłobucka, Krzepic czy innych miejscowości? To nieprawda. Firma ABX2BUS ma potencjał, by zabezpieczyć nasze lokalne potrzeby komunikacyjne

Pandemia wymusiła liczne ograniczenia w funkcjonowaniu transportu. A przy okazji pokazała, kto jest zdolny zapewniać komunikację publiczną w nowej rzeczywistości.
Kryzys przetrwali dobrze zorganizowani
Znana mieszkańcom naszego powiatu firma ABX2BUS nie tylko pandemię przetrwała, ale wyszła z niej w dobrej kondycji. Z pełną kadrą kierowców. Dziś odmraża siatkę połączeń. Teraz to ok. 70 proc. stanu sprzed epidemii. Ale prezesi już mówią o terminach, gdy kursów znów będzie ponad 50 w jedną stronę.
– Poradziliśmy sobie mimo znikomej pomocy dla firm w czasie kryzysu. Był okres, że nikt inny oprócz ABX2BUS nie realizował na tym terenie połączeń komunikacji publicznej. PKS przestał kursować w ogóle bez uprzedzenia – mówi Konrad Pantuła, prezes firmy. – Jako pierwsi tutaj i w okolicznych powiatach zastosowaliśmy środki zapobiegające rozprzestrzenianiu się wirusa. Nasze busy codziennie po zjeździe z trasy są odkażane – dodaje.
Firma wprowadziła środki ostrożności niezwłocznie i na własny koszt. – Po prostu bezpieczeństwo pasażerów jest dla nas najważniejsze. I to, aby bez obaw mogli korzystać z naszych połączeń – podkreśla drugi z prezesów ABX2BUS, Bartosz Bem. – Inne firmy zaczęły od nas kopiować te rozwiązania – dorzuca z uśmiechem.
Nowe, wygodne, bezpieczne
Niektórym ludziom busy kojarzą się z małymi, niezbyt wygodnymi pojazdami. To dawne czasy. Choć zdarzają się wciąż firmy, które wciąż wożą ludzi starymi autami. ABX2BUS to inny świat.
– Od 5 lat regularnie wymieniamy tabor. 90 procent to pojazdy nowe. U nas bus jeździ zasadniczo 2 lata. Potem jest zastępowany nowym. Mamy więc głównie pojazdy z roczników 2018-2020 – mówi Konrad Pantuła.
– Tu też kluczowe jest bezpieczeństwo pasażerów. System jest prosty. Nowy bus ma 2 lata gwarancji i tyle też z niego korzystamy. Mamy podpisaną umowę, by pojazdy były regularnie serwisowane. I nie przez jakąś przypadkową firmę, a przez Grupę Wróbel z Poczesnej, która ma autoryzację firmy Mercedes – dorzuca Bartosz Bem.
– Sami prowadzimy regularne kontrole i jesteśmy też chyba najbardziej kontrolowaną firmą przewozową w regionie częstochowskim. W trosce o bezpieczeństwo pasażerów obligatoryjnie wymieniamy opony na zimowe, gdy tylko zaczyna się sezon. Dalece nie każda firma tego przestrzega – uzupełnia Konrad Pantuła.
Nowe busy to także nowoczesne wyposażenie. Standardem jest klimatyzacja. Zimą działa niezawodnie ogrzewanie. Siedzenia są komfortowe, z możliwością rozsuwania, pochylania oparć. Są pasy bezpieczeństwa.
Kłobuck komunikacyjnie zabezpieczony
Firma mocno stawia na jakość usług. Korzysta z 15 lat doświadczeń na rynku. Jest w stanie uchronić Kłobuck i okoliczne gminy przed wykluczeniem komunikacyjnym, którego wielu się obawia. Już dziś ABX2BUS dysponuje siatką połączeń, która zabezpiecza wiele potrzeb mieszkańców naszego powiatu.
– Nasze busy wyruszają w trasę średnio co 15 minut. Pierwsze już o 4 rano. Ostatnie wracają po północy – mówi Konrad Pantuła.
– Zdarza się, że kierowca przychodzący na poranną zmianę zastaje jeszcze ciepłe auto, które jego kolega w nocy zaparkował po ostatnim kursie – dopowiada Bartosz Bem.
– Mamy tyle połączeń przez Kłobuck, że – można powiedzieć – zapewniliśmy miastu tak jakby komunikację miejską z Częstochową. Działając na zasadach komercyjnych. Bo nikt nam za to nie dopłaca – mówi Konrad Pantuła. – Dzięki firmie ABX2BUS Kłobuck i powiat kłobucki są komunikacyjnie zabezpieczone – dodaje z pełnym przekonaniem.
Efekty dobrych decyzji
Jak to się stało, że ABX2BUS zwiększał liczbę kursów, gdy inni musieli je likwidować?
W dobrze zarządzanej firmie liczą się rozsądne i ekonomicznie zasadne decyzje. Kursy muszą być tak skalkulowane, by nie przynosić strat. A co z trasami do wsi dalej od głównych dróg? Tu potrzeba współdziałania samorządów. Zresztą doskonale wiadomo, że i PKS od lat wyciągał rękę po ich pieniądze, by utrzymywać nierentowne kursy.
– Muszą istnieć linie użyteczności publicznej. Na przykład PKS obsługuje je dla starostwa. Taka linia może być własnością powiatu czy gminy. Samorząd wyłania w przetargu czy zapytaniu ofertowym jej operatora – mówi Pantuła.
Jeśli wszystko jest właściwie zorganizowane, korzyści mają wszyscy: pasażerowie, samorząd i firma transportowa.
– Przewoźnik proponuje w przetargu cenę, która mu się opłaca, i zadowala się otrzymaną zapłatą. Samorząd jest zadowolony, bo z połączenia cieszą się mieszkańcy. A to przecież ważne. Dodatkowo wpływy z biletów trafiają do kasy starostwa lub urzędu gminy – rysuje schemat prezes ABX2BUS.
– Żeby to wszystko działało sprawnie, urzędnicy muszą najpierw siąść i ustalić siatkę takich połączeń. Mogą skorzystać z dopłat państwowych, bo te dziś nie są nawet w pełni wykorzystane – dodaje.
ABX2BUS obsługuje linię użyteczności publicznej w gminie Krzepice. To nie tylko jeden kurs tam i jeden z powrotem. – Gdybyśmy tak robili, nie utrzymalibyśmy się na rynku. Żeby transport miał sens ekonomiczny, na takiej linii musi być więcej połączeń w ciągu dnia. Czas pracy kierowcy oraz pojazd muszą być w pełni wykorzystane, by to się opłacało. Firmy, które tego nie rozumiały, upadają – mówi Konrad Pantuła.
Wiele kursów na jednej linii to lepsze dopasowanie do potrzeb pasażerów. Łatwiej wtedy zdecydować się pojechać komunikacją publiczną. Dostępność usługi nakręca zainteresowanie nią. Na sporadyczne połączenia nikt nie będzie liczył. Sensowna organizacja jest niezbędna. To jeden z kluczy do sukcesu ABX2BUS. Dlatego firma jest w stanie zapewnić nam komunikację, gdy jej konkurencja dogorywa. Dlatego Kłobuck nie będzie odcięty od transportu publicznego.
W interesie firmy jest też dalszy rozwój połączeń. Ale nie da się ukryć, że swoją pracę domową nad transportem zbiorowym muszą też odrobić nasze samorządy. (jar)

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Powiat

Masz ciekawy temat? Zadzwoń!

Tel. 34 317-33-23

Więcej w Powiat

itd

Uwaga na oszustów w transporcie

Adam Świerczyński2 lipca 2020
przychodnia

Przychodnie powinny umożliwiać osobistą wizytę

Adam Świerczyński1 lipca 2020
pasy

„Bezpieczny pieszy”

Jarosław Jędrysiak1 lipca 2020
kolo-gospodyn

Są środki dla kół gospodyń

Jarosław Jędrysiak29 czerwca 2020
wybory

Powiat poparł głównie Andrzeja Dudę

Jarosław Jędrysiak29 czerwca 2020
gazeta

Kłobucczanie tracą pracę

Jarosław Jędrysiak28 czerwca 2020