Region

Będą nowoczesne miejsca obsługi podróżnych

Miejsca obsługi dla kierowców powstaną najpierw w podstawowej formie. Z czasem przewiduje się rozbudowy.
Będą nowoczesne miejsca obsługi podróżnych

KOMUNIKACJA. Autostradowa Obwodnica Częstochowy już jest do naszej dyspozycji, ostatnie prace towarzyszące trwają. Drogowcy skupiają się między innymi na obsłudze podróżnych

Ten etap inwestycji jest istotny dla kierowców. Nie chodzi, napiszmy dla pewności, o bramki do opłat. Chodzi o coś wygodnego dla kierowców: o tak zwane MOP-y, miejsca obsługi podróżnych. To parkingi z towarzyszącą infrastrukturą, często ze stacjami paliw lub nawet obiektami handlowymi, które lokalizuje się bezpośrednio przy drogach szybkiego ruchu. Aby w razie potrzeby kierowcy nie musieli zjeżdżać z takiej drogi i szukać czegoś po okolicy. MOP-y zaplanowano też przy Autostradowej Obwodnicy Częstochowy. Teraz miejsca te przestaną być po prostu terenami zaznaczonymi na budowlanych planach.
Generalna Dyrekcja dróg Krajowych i Autostrad prowadzi postępowanie w sprawie zagospodarowania MOP- -ów przy obwodnicy. Zgłosiło się do tego aż 11 chętnych i już wskazano, że najniższą cenę zaproponowały firmy znane z budowy także naszych lokalnych dróg (Bitum i Drog-Bud). Ceny są tu oczywiście w skali typowej dla autostrad, rzędu ponad 70 milionów. Decyzja ostateczna, finalizująca przetarg, jeszcze nie zapadła.
Ile potrwa budowanie MOP-ów w naszej okolicy? Zakłada się, że 16 miesięcy. Czyli gdzieś do przełomu przyszłego i kolejnego roku. W finale będą przy podczęstochowskiej autostradzie cztery MOP-y i Obwód Utrzymania Autostrady Lgota. Rzecz jasna wraz z niezbędnymi drogami dojazdowymi. Co ważne, będą to MOP-y klasy pierwszej. Co to znaczy?
Podstawowe dla kierowców
Klasy MOP-ów są obecnie trzy. W klasie najniższej są to po prostu tereny z parkingami przy autostradzie. I z niewielką dodatkową infrastrukturą (jakieś toalety, jakieś miejsca do siedzenia – no po prostu podstawowe na parkingu sprawy). Mogą też tu być obiekty małej gastronomii. Takie właśnie MOP-y przewiduje się u nas. Są też klasy wyższe. W klasie środkowej, drugiej, dochodzą stacje paliw, a także obiekty handlowe, restauracyjne. W klasie najwyższej dochodzą też np. usługi hotelowe. U nas będzie więc skromnie. Z drugiej strony właśnie parkingi – obok stacji benzynowych – są tym, czego kierowcy najbardziej potrzebują na długich autostradowych trasach.
Budowa najprostszych MOP-ów pod Częstochową to na szczęście nie jest zamiar docelowy. Z czasem miejsca te przewiduje się do rozbudowania do wspomnianych klas wyższych. Docelowo MOP Wierzchowisko – na północy Częstochowy – będzie miał nawet klasę trzecią. Z zapleczem noclegowym. Wysoka klasa MOP-u jest też zawsze szansą na dochody związane z obsługą podróżnych. (jar)

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Region

Masz ciekawy temat? Zadzwoń!

Tel. 514 786 400

Więcej w Region

Poprawa na drogach – dobry początek roku

Jarosław Jędrysiak13 marca 2024

Wojsko pojedzie po drogach publicznych

Jarosław Jędrysiak1 marca 2024

Na ekspresówce nadal roboty

Jarosław Jędrysiak15 lutego 2024

Uwaga, oszukują „na Tauron”

Jarosław Jędrysiak15 lutego 2024

Ukrywał się 24 lata, ale w końcu go złapali

Jarosław Jędrysiak7 lutego 2024

Jest zdjęcie zamieszanej w oszustwo „na covid”

Jarosław Jędrysiak7 lutego 2024