BEZPIECZEŃSTWO. Wielu z nas spotkało się z zaproszeniami na pokazy produktów, podczas których można dostać coś za darmo. Nie zawsze organizatorzy takich pokazów postępują fair. Kilka dni temu jedna z takich firm dostała 4 miliony kary od UOKiK
Dość powszechne jest przekonanie, że podczas uczestnictwa w takich pokazać trzeba uważać, by nie kupić czegoś, co niekoniecznie jest nam potrzebne i niekoniecznie jest tanie. W przypadku, którym zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, uczestników pokazów informowano o nagrodach dla każdego, o losowaniu atrakcyjnych prezentów. Jednak nagrody nie istniały, a za prezent trzeba było zapłacić. – Exito z Opalenicy (Wielkopolska) to firma, która sprzedaje na pokazach maty lecznicze, urządzenia do masażu, roboty kuchenne, oczyszczacze powietrza i inne. Ofertę kieruje w dużej mierze do seniorów. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływało wiele skarg. Dały one podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Exito w maju 2019 r. – informuje w komunikacie prasowym UOKiK.
Warto zauważyć, że podobne towary bywają oferowane także mieszkańcom powiatu kłobuckiego. Nie przesądzamy, że zawsze oferta taka jest z gruntu nieuczciwa. Warto jednak zachować czujność. Mieliśmy już bowiem prośby o interwencję od czytelników, którzy poczuli się „naciągnięci” na zakup towaru, którego tak naprawdę nie potrzebowali. I pisaliśmy o tych sprawach kilkukrotnie. Co ustalił UOKiK w przypadku firmy z Wielkopolski?
– Exito zaprasza na pokaz wabiąc konsumentów obietnicą prezentu dla każdej osoby, która weźmie w nim udział. Co więcej, pracownicy spółki informują, że podczas prezentacji odbędzie się losowanie nagród. W rzeczywistości upominki nie istnieją, a wylosowana „nagroda” tak naprawdę jest płatna. Pracownicy przedstawiają umowę jej zakupu. Firma prezentuje ofertę jako szczególną okazję. Twierdzi, że konsument może zaoszczędzić nawet kilkanaście tysięcy złotych. Tymczasem koszt zestawów jest sztucznie zawyżany, a ceny sprzed promocji nigdy nie istniały. Tymi wszystkimi zabiegami Exito chce namówić konsumentów do tego, żeby kupowali kosztowne produkty – podaje UOKiK.
Jak informuje urząd, firma twierdzi też, że konsumenci nie mogą zrezygnować z zakupów, ponieważ kupili produkty z promocji lub wyroby medyczne. Jest to niezgodne z prawem. Każda osoba, która zawiera umowę na prezentacji, może odstąpić od zakupu w ciągu 14 dni.
– Nie ma taryfy ulgowej dla firm, które oszukują seniorów. Celem Exito była jak największa sprzedaż metodami sprzecznymi z prawem. Nie znalazłem w tym przypadku żadnych okoliczności łagodzących, dlatego nałożyłem wysoką karę. Jest to do tej pory najwyższa kara za pokazy. Mam nadzieję, że to będzie lekcja dla nieuczciwych przedsiębiorców – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Nałożona kara to niemal 4 mln zł. Do tego firma musi zaprzestać stosowania kwestionowanych praktyk ze względu na nałożony na nią rygor natychmiastowej wykonalności. Klienci otrzymają od Exito listy z informacją o decyzji. Przy czym w tej chwili nie jest ona prawomocna, gdyż firmie pozostało odwołanie do sądu.
Facebook
YouTube
RSS