Kłobuck

Kłobuck dołączy do programu Kolej Plus?

Miasto wystąpi z wnioskiem do programu Kolej Plus. Jeśli to podnosi szanse kolei pasażerskiej w mieście, to próbować warto. A nawet trzeba.
Kłobuck dołączy do programu Kolej Plus?

KOMUNIKACJA. Brak pociągów pasażerskich z Kłobucka to temat już stary. Nowszy jest program Kolej Plus, w ramach którego będą rozbudowywane połączenia kolejowe. Co więc z Kłobuckiem?

Zacznijmy od tego, że celem programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości mających ponad 10 tysięcy mieszkańców, a nieposiadających połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Czyli jak Kłobuck – skąd pociągiem nie odjedziemy ani do Katowic, ani donikąd. Co w związku z tym?
Obywatelski zapał
Już kilka razy pisaliśmy o mieszkańcu, który postawił sobie za punkt honoru „wychodzenie” po urzędach przywrócenia komunikacji kolejowej z Kłobucka. Wspominaliśmy o jego korespondencji ze spółkami kolejowymi, z politykami. Płynęła stamtąd informacja, że powrót do Kłobucka pociągów Intercity w ciągu kilku lat jest nawet możliwy. Oczywiście zakładając, że proces demontażu tutejszej infrastruktury w ramach stacji zostanie odwrócony. Zdaniem Andrzeja Stoleckiego właśnie program Kolej Plus sprzyja takim szansom. I chodzi nie tylko o pociągi Intercity.
– Chodzi mi o dobre współdziałanie z panem burmistrzem. Dla dobra tej sprawy. Uczestniczyłem w komisji rady miejskiej, gdzie temat ten był poruszany. Namawiałem, by burmistrz wysłał do Polskich Linii Kolejowych zamówienie w sprawie takiego połączenia kolejowego z Kłobucka do Katowic i przez Herby do Częstochowy. Właśnie w ramach programu Kolej Plus – mówi nam Stolecki.
– Chciałbym, żeby zabieganie o tę ważną sprawę przebiegało w porozumieniu z panem burmistrzem – podkreśla.
Nasz rozmówca uważa, że właśnie wniosek do programu Kolei Plus może być tym czynnikiem, który przeważy i odwróci bieg spraw – to znaczy doprowadzi do decyzji, na mocy których w Kłobucku odbudują perony. I podstawią pod nie pociągi.
– Tu jeszcze potem będzie musiał decydować marszałek województwa. W kwestii przywrócenia połączeń Kolei Śląskich. A jak to już ruszy, to o kolejne połączenia też będzie łatwiej – patrzy na sprawę z optymizmem nasz czytelnik.
W jedno nie wątpimy: jeśli ktoś podejmie decyzję, która by miała przeszkodzić w przywróceniu kolei z Kłobucka, Andrzej Stolecki zasypie pismami i jego, i wszystkie ważne osoby. Czasem okazuje się, że taki pozytywnie uparty obywatel potrafi dużo pomóc sprawie.
Będzie wniosek
Burmistrz docenia tę obywatelską aktywność i mówi nam, że jest przekonany, że płynie ona właśnie z głębokiego przekonania mieszkańca, iż warto za sprawą kolei „chodzić” i że to w końcu zaowocuje.
– Jako miasto podejmujemy działania w sprawie i połączeń, i dworca już od dawna. Trudno by było znaleźć adres, pod który byśmy się z tym jeszcze nie kierowali. Bo tutaj decyzje muszą zapaść gdzie indziej, nie w naszym ratuszu – mówi Jerzy Zakrzewski. Sama kolej ma dość złożoną strukturę. Inna spółka odpowiada za tory i infrastrukturę stacji, inna za budynki dworcowe. Co do takich miejsc jak Kłobuck, może się utrwalać przekonanie, że nie bardzo jest w PKP koncepcja, co ostatecznie z nimi zrobić. A na pewno ważne są też dostępne środki i rachunek ekonomiczny. Kolej Plus jako program to środki, które teoretycznie mogą pomóc w takich sytuacjach. W końcu w założeniach mówi się o połączeniach z miast nawet mniejszych niż Kłobuck. I choć do miast wojewódzkich. Od nas dziś dojazd do Katowic nie jest zbyt łatwy. W Krzepicach mają jeszcze kolej, dojazd stamtąd, czy z innej miejscowości na linii z Wielunia, może być łatwiejszy. Ale w Kłobucku się do pociągu nie wsiądzie. Podstawy do zgłaszania się do programu są.
– I złożymy taki wniosek. Zadeklarowałem także podczas posiedzenia komisji nasz wniosek do programu Kolej Plus. Już w najbliższym czasie – zapowiada Jerzy Zakrzewski.
Lepsze czasy mogą nadchodzić
Czy efektem będzie odwrócenie biegu wydarzeń, przywrócenie najpierw peronów, a potem pociągów pasażerskich z Kłobucka? To wszystko zależy od losów złożonego wniosku i od tego, jak w praktyce program Kolej Plus będzie realizowany. Wszystko na pewno zajmie co najmniej kilka lat. Ważne, że w tej chwili i ta szansa została dostrzeżona. Charakter połączeń kolejowych zmienia się. Pod dużymi miastami niewielkie szynobusy działają trochę tak, jak transport miejski – jeżdżą często, wygodnie dowożą ludzi do pracy, szkoły. Gdzie linie kolejowe pozarastały krzakami, dziś są odbudowywane, a na tory wracają pociągi. Co prawda to na razie w sąsiedztwie dużych miast. Częstochowa tak wielka nie jest, Kłobuck nie aż tak blisko – i bez torów w linii prostej. Ale, kto wie, może za jakiś czas i tu pociągi będą kursować regularnie? Skoro w wielu miejscach w kraju już dziś raczej się tory buduje i naprawia, niż likwiduje.

Masz ciekawy temat? Napisz do nas list!
Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem? Masz ciekawy temat? Napisz do nas! Listy od czytelników już wielokrotnie nas zainspirowały, a na ich podstawie powstały liczne teksty.

3 komentarze

3 Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kłobuck

Masz ciekawy temat? Zadzwoń!

Tel. 514 786 400

Więcej w Kłobuck

„Nie umiera ten, kto żyje w naszych sercach i pamięci”

Jarosław Jędrysiak22 kwietnia 2024

Samorządowe budynki przestaną kopcić

Jarosław Jędrysiak14 kwietnia 2024

Fotografowali wiosnę

Jarosław Jędrysiak10 kwietnia 2024

Rusza wielka inwestycja pod Kłobuckiem

Jarosław Jędrysiak31 marca 2024

Przedszkolaki gośćmi w szkole

Jarosław Jędrysiak26 marca 2024

Są środki na bezcenny zabytek

Jarosław Jędrysiak25 marca 2024