DROGI. Ogłoszono nowy Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Kłobucka w tych planach nie ma. Kłobuck jest nadal tylko w rezerwie programu budowy obwodnic
Oczywiście rząd chwali się swoimi planami inwestycyjnymi. I tym, czyje potrzeby mają być zaspokojone w ramach programu budowy krajówek aż do 2030 roku.
Gorzej z tymi, którzy się w tych wykazach nie mieszczą. Dla nich to informacja, że przyjdzie poczekać co najmniej dziesięć lat. A pewnie i dłużej.
Co obejmie Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030? Po pierwsze dokończą to, co już robią. W budowie jest teraz pięć dróg tej kategorii o łącznej długości 76,8 kilometrów i wartości 6,2 miliarda złotych. W toku są też kolejne 12,9 kilometra drogi S1 między Mysłowicami i Oświęcimiem. To daleko od nas, ale dzięki S1 też dojedziemy szybciej na południe województwa i kraju, a więc i za południową granicę. Do realizacji drogowcy przygotowują osiem zadań inwestycyjnych o łącznej długości dróg 120 kilometrów. 65 kilometrów to S11. Z tej drogi też skorzystamy, bo będzie przebiegać obok naszego regionu. Jej dalszy bieg w Opolskiem, w Wielkopolsce i jeszcze dalej na północ pozwoli nam w końcu dojechać nad środkowe Pomorze. Obok A1 właśnie S11 będą głównymi arteriami ruchu kołowego dla naszego regionu. Choć S11 akurat o nasz powiat bezpośrednio nie zahaczy. Wśród przygotowywanych zadań inwestycyjnych jest też 55 kilometrów dróg DK46 i DK78. Zwłaszcza ta pierwsza to okolice naszego powiatu. Coś więc na tym może skorzystamy, wybierając się w dalszą drogę, gdzieś poza powiat.
W ramach rządowego programu przewiduje się dokończenie u nas A1, pociągnięcie wspomnianej S1 aż w Beskidy i śląski odcinek S11. Ma być też dalej rozbudowywana A4, łącząca Wrocław z Krakowem i generalnie wschód i zachód południowej Polski – poprzez województwo śląskie.
Przy okazji nowego programu wspomina się też obwodnice. Te z programu stu obwodnic. Jak wiadomo, Kłobuck pozostał poza główną listą i jest tylko na liście rezerwowej. Przynajmniej na razie nie wspomniano, że lista rezerwowa idzie do kosza, bo są inne, wielkie plany. W programie budowy obwodnic koszty są znacznie mniejsze niż w przypadku dróg ekspresowych. Czy przy tak dużym wysiłku finansowym starczy jednak na obwodnice z listy rezerwowej? Jak ta koło Kłobucka? Cóż, możliwe, że pewne wiadomości będą dopiero za kilka lat. O ile sam program przetrwa i będzie realizowany niezależnie od zmian politycznych. O ile środków na takie programy nie ograniczy jakaś katastrofa finansów państwa.
Co mamy dzisiaj w mieście? W godzinach największego ruchu korki na drodze krajowej sięgają już poza granice zabudowy miejskiej z obu jej stron. W korku trzeba się czasem ustawiać już przed wiaduktem lub już koło cmentarza. Czyli całe miasto można tak przejechać w korku. Co będzie za dziesięć lat? Korek od Waleńczowa i od Libidzy? (jar)
Facebook
YouTube
RSS