9,3% samochodów osobowych zarejestrowanych w Częstochowie jest wyposażonych w silnik o pojemności 2.0 l lub większej. Ten wynik w skali kraju daje miastu miejsce w połowie stawki – tuż za Kielcami (9,4%) i przed Gdańskiem (9,2%). W województwie śląskim to najwyższy odsetek – najniżej pod tym względem w zestawieniu uplasowały się Świętochłowice (5,7%).
Wyższa pojemność silnika jest często utożsamiana z większą mocą pojazdu. Reguła ta dotyczy jednak głównie starszych modeli samochodów. Te nowsze mają zazwyczaj mniejsze jednostki napędowe, które często są doładowane. Biorąc jednak pod uwagę, że średni wiek auta w Polsce wynosi ok. 13 lat, eksperci rankomat.pl przeanalizowali, w którym mieście występuje największy odsetek aut o największej mocy silnika, przyjmując pojemność skokową za kryterium oceny. W rankingu uwzględniono samochody osobowe zarejestrowane w 66. miastach na prawach powiatu. Do jego stworzenia wykorzystano dane GUS, które przeliczono na procentowy udział aut z silnikami o danej pojemności w ogólnej liczbie pojazdów. Miejsce na liście porównywarki jest zależne od procentu, jaki stanowią samochody z silnikami o pojemności 2.0 l lub większej w ogólnej liczbie aut zarejestrowanych w danym mieście.
Żadne miasto w województwie śląskim nie osiągnęło w zestawieniu wyniku wyższego niż 10%. Najwięcej samochodów z dużym silnikiem jest zarejestrowanych w Częstochowie – 9,3%. Przed Częstochową w rankingu znalazło się 28 miast. Teoretycznie pojemność silnika wpływa na cenę OC, która dla kierowców z Częstochowy w III kwartale 2021 roku wyniosła średnio 554 zł i była tym samym niższa o 50 zł od średniej krajowej. W województwie śląskim taniej było tylko w dwóch miastach – Rybniku (545 zł) i Żorach (539 zł).
– Pojemność silnika wciąż należy do głównych czynników decydujących o cenie polisy OC. Sugerowanie się wyłącznie wielkością silnika może być jednak krzywdzące, szczególnie dla właścicieli starszych modeli pojazdów z dużym silnikiem. Choć niejednokrotnie ich moc jest mniejsza niż w nowszych samochodach z jednostkami o mniejszej pojemności, to najprawdopodobniej właśnie ta grupa kierowców zapłaci więcej za obowiązkowe ubezpieczenie. Na chwilę obecną tylko część ubezpieczycieli zmieniła swoje cenniki i podczas wyceny składki OC, obok pojemności silnika, uwzględnia również jego moc – mówi Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Facebook
YouTube
RSS