W starostwie powiatowym rozstrzygane są przetargi na usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Odkąd sieć połączeń autobusowych, o które nie musieliśmy się martwić ani my, ani samorządy, przeszła do przeszłości, to powiat odpowiada za połączenia użyteczności publicznej pomiędzy gminami. Jakie przewidziano na bieżący rok?
W grudniowym przetargu rozstrzygano kwestie finansów i realizacji siedmiu linii powiatowych o charakterze linii komunikacyjnych użyteczności publicznej. Pierwsza z linii ma trasę z Przystajni do Kłobucka, druga z Julianowa w gminie Lipie do Kłobucka, trzecia łączy Krzepice i Praszczyki w gminie Panki, czwarta – Rębielice Królewskie w gminie Popów z Krzepicami. Piąta z powiatowych linii użyteczności publicznej łączy Janiki w gminie Panki z Kłobuckiem, szósta łączy Popów z Kłobuckiem, siódma – Białą w gminie Kłobuck z Grodziskiem w gminie Wręczyca. Jeżeli kogoś dziwi, że to takie połączenia jakby trochę „bocznymi drogami”, to jest to zdziwienie niesłuszne. Główne trasy przez powiat są obsadzone przez tylu pasażerów, że z powodzeniem obsługują je firmy komercyjne. Problemem do rozwiązania jest tutaj od lat zapewnienie transportu z miejscowości położonych poza głównymi trasami. Stąd miejscowości końcowe linii takie jak choćby Rębielice, Praszczyki czy Julianów oraz tak ułożone trasy przejazdu, żeby dostęp do publicznego transportu mieli mieszkańcy miejscowości położonych po drodze, do których linie komercyjne nie docierają i żadna firma nie jest zainteresowana posyłaniem tam swoich busików po tym, jak pod naciskiem konkurencji z tego typu terenów wycofał się dominujący przed laty i zapewniający całkiem dobry dostęp do komunikacji publicznej częstochowski PKS.
Głównie dla dojazdu do szkół
Układ linii powiatowych nie przez przypadek ma związek z dwoma powiatowymi miastami: Kłobuckiem i Krzepicami. Chodzi o zorganizowanie komunikacji pomiędzy gminami, ale nie tak „dla zasady”, żeby po prostu była. Głównym użytkownikiem tego rodzaju publicznej komunikacji pozostaje zwykle młodzież szkolna. Powiat prowadzi szkoły średnie w Kłobucku i Krzepicach. Musi być do nich dobry dojazd, bo jeśli nie będzie, to potencjalni uczniowie wsiądą w linie komercyjne i pojadą do Częstochowy, Wielunia czy Olesna – gdzie tam akurat prywatny przewoźnik oferuje połączenia. Z położonych na uboczu miejscowości często łatwiej jest też dojechać do Częstochowy niż do centrum powiatu. Nie jest przypadkiem linia między Białą i Grodziskiem czy w ogóle wyznaczenie początku linii w małych miejscowościach i skierowanie ich do dwóch naszych miast. Skoro samorząd ma na głowie transport publiczny, to kieruje się już ie zyskiem, jak przewoźnicy komercyjni, ale dążeniem do faktycznego zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych. W praktyce różnie potem bywa z korzystaniem z tej możliwości. W końcu na sytuację na rynku komunikacyjnym przełożył się także nasz ogólnokrajowy awans cywilizacyjny – to, że przesiedliśmy się z rowerów i autobusów na własne samochody, często posiadane i używane już w wieku kilkunastu lat. To są oczywiście naturalne procesy, których nikt nie będzie odwracał. Ale zawsze pozostają ludzie, którzy z powodu wieku, stanu zdrowia czy stanu posiadania muszą korzystać z komunikacji publicznej. Bo inaczej utkną w swojej wiosce, będą skazani na pomoc sąsiadów lub… no nie, piesze wędrówki już nie wchodzą w grę.
W starostwie przetarg rozstrzygnięto, umowy podpisywane były w okresie okołoświątecznym. Na sesji po świętach referował tę kwestię starosta.
Trzeba dopłacać
Linię z Białej do Grodziska realizować będzie Iter-Trans za około 64 tysiące złotych. Ten sam operator pojedzie trasa linii Popów-Kłobuck za blisko 70 tysięcy. Połączenie Julianów-Kłobuck zapewni również Iter- -Trans, a w przetargu ustalono kwotę ponad 91 tysięcy. Demex 2 pojedzie pomiędzy Praszczykami i Krzepicami – tu kwota to blisko 89 tysięcy. Z Przystajni do Kłobucka wozić będzie Test-Pakt za ponad 81 tysięcy. Między Rębielicami i Krzepicami przewoźnikiem będzie PKS Częstochowa za ponad 99 tysięcy. Ten sam dobrze znany przewoźnik będzie zapewniał połączenie między Janikami i Kłobuckiem – za 91 tysięcy z hakiem. Powiat otrzyma dofinansowanie z Publicznego Funduszu Transportu Zbiorowego na te połączenia. Pozwoli to na pokrycie części kosztów takich publicznie ważnych połączeń. To dofinansowanie to mniej więcej połowa kosztów, bo jest na poziomie 3 złotych do tak zwanego wozokilometra, a rynkowa wartość to około 5-6 złotych, przy czym różna w konkretnych przypadkach.
Tak, jak było, już nie będzie
Połączenia użyteczności publicznej mają pewne zalety, ale i niedoskonałości. Plusem jest to, że w ogóle istnieją – bo gdyby nie było ich dofinansowania, to nic by po tych trasach nie jeździło i faktycznie pozostawałby samochód osobowy, rower albo łapanie „okazji”. Ponadto jest możliwość korzystania z takich rozwiązań, jak bilety okresowe z dopłatami dla uprawnionych. Z istnienia linii skorzysta też każdy, kto tego rodzaju komunikacji potrzebuje po prostu sporadycznie, bo albo nie ma czym dojechać, albo jest mu wygodniej czy taniej skorzystać z komunikacji zbiorowej. Minus jest z kolei w tym, że linie, dla których podstawą zorganizowania jest dowóz uczniów do szkół średnich, z zasady nie są dostępne w weekendy i dni wolne od nauki szkolnej. W tym czasie z położonych na uboczu miejscowości niczym się nie wyjedzie i wcale tam nie dojedzie żadnym busem czy autobusem. Dopóki nie wymyślą przepisów, które ze względów ekologicznych lub innych utrudnią posiadanie prywatnego auta choćby przez koszty, nie jest to jednak problem nie do ogarnięcia. Tak czy inaczej do sytuacji, którą wielu pamięta choćby z końca ubiegłego wieku, już chyba nigdy nie wrócimy. Czasy się zmieniły. (jar)
ZARYS PRZEBIEGU TRAS POWIATOWYCH LINII KOMUNIKACYJNYCH
numeracja umowna
1) POPÓW – Zawady – Miedźno – Wapiennik – Mokra –
Kłobuck Zagórze – KŁOBUCK RYNEK
2) BIAŁA – Kamyk – Kłobuck Szkolna – Kłobuck Zagórze – Kłobuck Długosza – Kłobuck Rynek – Kłobuck Staszica – GRODZISKO
3) PRZYSTAJŃ – Kuźnica Stara – Pacanów – Cyganka – Panki – Praszczyki – Kawki – Truskolasy – Hutka – Kłobuck
Rynek – KŁOBUCK ZAGÓRZE
4) JULIANÓW – Lindów – Wapiennik – Albertów – Lipie – Danków – Rębielice Królewskie – Wilkowiecko – Waleńczów
– Kłobuck Pogodna – Kłobuck Zagórze – KŁOBUCK RYNEK
5) RĘBIELICE KRÓLEWSKIE – Zawady – Popów – Zbory – Szyszków – Rębielice Szlacheckie – Wapiennik – Albertów – Lipie – Danków – KRZEPICE DĄBROWSKIEGO
6) PRASZCZYKI – Panki – Przystajń – Mrówczak – Kostrzyna – Pacanów – Panki (przejazd kolejowy) – Janiki – Krzepice
Częstochowska – KRZEPICE DĄBROWSKIEGO
7) JANIKI – Krzepice Kuków – Zwierzyniec Pierwszy – Konieczki – Praszczyki – Złochowice – Waleńczów – Kłobuck
Długosza – Kłobuck Zagórze – KŁOBUCK RYNEK
Facebook
YouTube
RSS