Uczniowie szkół średnich w powiecie kłobuckim dowiedzą się, jak można pilnować swoich praw, gdy się jest konsumentem
Choć pewnie nie każdy o tym wie, w powiecie działa Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Wśród działań, do których jest powołany, znajduje się także prowadzenie profilaktyki w celu zwiększenia bezpieczeństwa konsumentów. Bezpieczeństwo to jest tym większe, im większa jest tak zwana wiedza konsumencka.
Właśnie temu tematowi poświęcone było spotkanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów z młodzieżą z Zespołu Szkół nr 3 w Kłobucku. To pierwsze tego rodzaju spotkanie w cyklu kilku zaplanowanych. Celem jest dotarcie z tą praktyczną wiedzą do wszystkich uczniów szkół średnich, które są w powiecie kłobuckim prowadzone przez starostwo powiatowe. Spotkania współorganizowane są przez rzecznika, Krzysztofa Trzewiczka, oraz przez naczelnika powiatowego Wydziału Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej Joanna Kulejewską.
Czego dowiedzieli się uczniowie? Po pierwsze tego, czym jest instytucja Powiatowego Rzecznika Konsumentów i jakie są kompetencje takiego rzecznika w zakresie pomocy konsumentom. Dodajmy tu, że nasz rzecznik dostępny jest w Kłobucku i urzęduje w starostwie powiatowym. Po drugie uczniom przedstawiono pozycję konsumenta przy zawieraniu umów sprzedaży z przedsiębiorcami oraz przysługujące mu roszczenia z tym związane. Szeroko omówiona została instytucja reklamacji z tytułu rękojmi – kiedy przysługuje, jakie roszczenia posiada konsument wobec przedsiębiorcy, jak je stosować i jak napisać pismo reklamacyjne z tytułu rękojmi. Podobnie poświęcono uwagę instytucji gwarancji – kiedy z kolei przysługuje właśnie ona, jakie w takim wypadku roszczenia może mieć konsument i jak może skorzystać z przysługujących praw. Szczególną uwagę rzecznik poświęcił także dziś tak częstemu zawieraniu przez konsumentów umów na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa. Tu też prawnie funkcjonują określone pojęcia, które należało wyjaśnić. Uczniowie poznali też zagrożenia powiązane z zawieraniem tego typu umów oraz prawa, jakie przysługują konsumentom w zakresie odstąpienia od takiej umowy. Zajęto się w końcu też właściwym wzorem odstąpienia od umowy. Spotkanie w kłobuckiej „Trójce” cieszyło się sporym zainteresowaniem. Jako kolejne zaplanowano podobne spotkania w szkole średniej na Zagórzu, w kłobuckiej „Dwójce” oraz w Zespole Szkół w Krzepicach. (jar)
Facebook
YouTube
RSS