Skutery zyskują na swojej popularności. Wiele osób zastanawia się, czy ubezpieczenie OC skutera jest konieczne? Co obejmuje obowiązkowe ubezpieczenie OC skutera i kto musi zadbać o aktualną polisę OC? Ile kosztuje ubezpieczenie skutera?
OC skutera- czy jest obowiązkowe?
Skuter, a właściwie motorower, to pojazd dwukołowy lub trójkołowy, wyposażony w silnik spalinowy o pojemności nieprzekraczającej 50 cm3 lub silnik elektryczny o maksymalnej mocy 4 kW, którego maksymalna prędkość jazdy wynosi 4 km/h. Co ważne, skuter może prowadzić osoba, która ukończyła 14 rok życia, musi ona jednak posiadać prawo jazdy kategorii AM. Jeśli mówimy o osobie nieletniej, do zdania egzaminu konieczna jest zgoda prawnych opiekunów. Co jednak z ubezpieczeniem OC? Czy w przypadku skutera jest ono obowiązkowe? Otóż, skuter jest uznawany jako pojazd mechaniczny, co sprawia, że podlega on obowiązkowi posiadania aktualnej polisy OC (ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej). Obowiązek ten dotyczy właściciela jednośladu, a brak wykupionej polisy skutkuje wysokimi karami pieniężnymi.
Obowiązkowe ubezpieczenie skutera- co obejmuje?
Ubezpieczenie skutera, podobnie, jak ubezpieczenie samochodu, obejmuje szkody, które mogą zostać wyrządzone osobom trzecim w wyniku użytkowania skutera. Zakres ochrony OC obejmuje najczęściej koszty leczenia, rehabilitacji, koszty naprawy czy wymiany uszkodzonego mienia, a także koszty związane z postępowaniem sądowym. Co ważne, OC nie obejmuje szkód wyrządzonych przez właściciela skutera na własnym mieniu i nie pokrywa kosztów naprawy samego skutera właściciela w przypadku wypadku, w którym to on był winny. Jeśli chcesz posiadać ubezpieczenie, które pokryje takie koszty, rozważ zakup ubezpieczenia AC (autocasco) czy NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków), które nie są obligatoryjne, ale dają o wiele lepszą ochronę w sytuacji wypadku na drodze.
Cena ubezpieczenia skutera
Wskazanie jednoznacznej kwoty za OC skutera, podobnie zresztą, jak OC motocykla czy innego pojazdu jest trudne, gdyż zależy od wielu czynników. Znaczenie ma model skutera, pojemność silnika, historia ubezpieczenia czy przebieg. Ważna jest także szkodowość kierowcy czy jego wiek. Ważną informacją jest fakt, że skuter mimo sezonowości używania, musi posiadać ważną polisę na całe 12 miesięcy. Co więcej, ubezpieczenie powinno rozpocząć się już w dniu zakupu, a każdy dzień przerwy w ochronie ubezpieczeniowej to większe ryzyko nałożenia kary finansowej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Dla przykładu, jeżeli brak ubezpieczenia OC obejmuje 3 dni, kara wyniesie do 200 zł. Jeśli okres braku ubezpieczenia obejmuje 4 do 14 dni, kara wyniesie nawet 500 zł. W przypadku braku aktualnej polisy w czasie powyżej 14 dni, kara jest znacznie wyższa i wynosi nawet 1000zł. Brak ubezpieczenia OC skutera jest więc sporym ryzykiem ogromnego wydatku, którego lepiej uniknąć.
Co z badaniem technicznym?
Skuter, podobnie, jak każdy pojazd mechaniczny, musi przejść badanie techniczne. W przeciwnym wypadku nie zostanie on dopuszczony do ruchu drogowego. Pierwsze badanie techniczne musi odbyć się przed upływem 3 lat od rejestracji. Kolejne wykonuje się po upływie 2 lat od pierwszego badania. Kolejne przeglądy wykonuje się przed upływem roku od poprzedniego badania. Inną sytuacją, w której należy wykonać badanie techniczne jest pierwsza rejestracja nowego skutera w Polsce lub brak świadectwa WE i deklaracji zgodności. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj: https://ubezpieczamy-auto.pl/przeglad-skutera/.
Facebook
YouTube
RSS