INFRASTRUKTURA. Ponad 14 miesięcy po ogłoszeniu przetargu na rozbudowę ul. Głównej i Przejazdowej, czyli Drogi Krajowej nr 46 na Lubliniec i Opole, Miejski Zarząd Dróg i Transportu otworzył oferty. Zainteresowanych realizacją jest pięciu potencjalnych wykonawców, w tym dwa konsorcja. Zakończenie robót ma nastąpić latem 2020 roku
Przetarg został ogłoszony w połowie kwietnia 2016 roku. Nie było jeszcze wtedy decyzji czy na zadanie pod nazwą „Rozbudowa DK-46 – ulicy Głównej i ulicy Przejazdowej wraz z budową obejścia ul. św. Barbary do ul. Pułaskiego” Częstochowa pozyska unijną dotację. Władze miasta i drogowcy tłumaczyli, że końca procedury przetargowej można spodziewać się wkrótce po ogłoszeniu decyzji w kwestii dofinansowania (jaka by ona nie była). 5 stycznia 2017 Ministerstwo Rozwoju opublikowało komunikat, w którym poinformowało o przyznaniu pomocy finansowej z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na kluczowe inwestycje drogowe w 16 miastach. Na 7. miejscu znalazła się Częstochowa z rozbudową „46”, na którą ma otrzymać 96,5 mln zł. Miesiąc później w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie prezydent Krzysztof Matyjaszczyk podpisał umowę o dofinansowanie.
W końcu otworzyli oferty
Ale ze strony firm zainteresowanych realizacją budowy napływały kolejne pytania, co przedłużało procedurę przetargową. Dopiero w czwartek 22 czerwca MZDiT dokonał otwarcia ofert, informując na wstępie, że na inwestycję zamierza przeznaczyć blisko 102,5 mln zł (w tym pieniądze z UE – przyp. red.). Na szczęście wszystkie oferty, których wpłynęło pięć, opiewają na kwoty niższe – od 74,7 mln zł (Konsorcjum: STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Wrocław STRABAG Sp. z o.o. Pruszków ul. Kolista 25) do prawie 98 mln zł (Konsorcjum: DROG-BUD Sp. z o.o. BITUM Sp. z o.o. Lipie Śląskie NOWAK-MOSTY Sp. z o.o. Dąbrowa Górnicza Lubojenka, ul. Prosta 88/90). Teraz przyjdzie poczekać pewnie kolejnych kilka tygodni (wariant optymistyczny) na ogłoszenie wyników. Zwycięzca przetargu ma wykonać zlecenie w formule „zaprojektuj i zbuduj”.
Koniec latem 2020
Na ten rok MZDiT ma do dyspozycji tylko 300 tys. zł. W kolejnym 3,4 mln zł, najwięcej natomiast w roku 2019 i 2020, kiedy mają być realizowane roboty w terenie – odpowiednio 30,7 mln zł i 68,1 mln zł. Wszyscy oferenci zadeklarowali, że są w stanie uporać się z rozbudową do 31 sierpnia 2020 roku. W ramach prac – oprócz przebudowy głównego szlaku wraz z wykonaniem lewoskrętów oraz budowy całkiem nowej dwupasmowej drogi stanowiącej tzw. obejście ul. św. Barbary do ul. Pułaskiego – powstaną m.in. nowe chodniki i ścieżki rowerowe, a część skrzyżowań zostanie przebudowana na ronda (m.in. ul. Przejazdowej z ul. Festynową oraz turbinowe na skrzyżowaniu ul. Głównej, św. Jadwigi i św. Barbary). (PW)
Facebook
YouTube
RSS