ZDROWIE. Od połowy marca zmieniły się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Dotyczy to także regulacji zasad realizowania wizyt stacjonarnych i teleporad
Odsyłanie pacjentów na teleporady to rozwiązanie w zakresie ochrony zdrowia doby epidemii, które budziło bodaj najwięcej kontrowersji. W mediach społecznościowych wpisy krytyczne wobec lekarzy, którzy nie chcą przyjmować na wizyty osobiste, zdarzały się bardzo często. Zestawiano w nich służbę zdrowia publiczną i prywatną – podając, że w tej prywatnej, dodatkowo płatnej, nie ma takiego problemu z wizytami w gabinetach.
Na tę sytuację należało reagować już dawno. Zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej uregulowano i wprowadzono od 16 marca. Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłobucku, który na naszym terenie prowadzi placówki tego rodzaju, precyzuje zasady, na których to jest obecnie oparte. I podaje spis sytuacji, w których lekarz nie może odmówić wizyty bezpośredniej.
Kiedy lekarz nie może odmówić?
Lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy pacjent nie wyraża zgody na teleporadę (ten brak zgody może wyrazić za chorego także jego ustawowy opiekun). Lekarz nie może odmówić, gdy chory cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy oraz gdy istnieje podejrzenie choroby nowotworowej. Odmowy nie będzie też, gdy wizyta ma dotyczyć dziecka do lat 6, a także wtedy, gdy pacjent ma pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazał w deklaracji wyboru.
Kiedy pozostaje tylko teleporada?
Wizytę w formie teleporady ma pacjent, wobec którego istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2. To w zasadzie logiczne. Pacjent zostanie zarejestrowany na teleporadę, gdy wizyta służy tylko wypisaniu recept na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz posiada już dokumentację medyczną. Tak samo, gdy potrzeba zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia. W formie teleporady wystawiane będą zaświadczenia o stanie zdrowia. Co do dzieci, to wizyta zdalna praktykowana może być także wtedy, gdy dziecko nie ma jeszcze 6 lat, ale gdy chodzi tylko o wizytę kontrolną i badanie fizyczne nie jest konieczne.
Teleporada, czyli co?
Jeśli pacjent zostaje zapisany na teleporadę, jest ona udzielana nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta. Termin inny, późniejszy, można ustalić tylko w porozumieniu z pacjentem (lub jego opiekunem ustawowym).
W ramach teleporady lekarz najpierw stwierdza tożsamość pacjenta (na podstawie przekazanych danych, dokumentacji, złożonej deklaracji, a przy wideoporadzie np. poprzez okazanie dowodu osobistego). Potem wizyta przebiega normalnie w tym sensie, że obejmuje wywiad z pacjentem i analizę dokumentacji medycznej oraz przekazanie zaleceń lekarskich. Jeżeli zachodzi taka konieczność, lekarz może poinformować pacjenta o konieczności wizyty stacjonarnej. Tu decyduje konkretny problem zdrowotny. (jar)
Facebook
YouTube
RSS