FINANSE. Blisko co trzeci Polak ma plany remontowe na najbliższy rok. Porą, która najlepiej sprzyja zmianom wnętrz, jest lato, a planowane prace to najczęściej koszt od 2 do 5 tysięcy zło- tych – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Provident, największej firmy pożyczkowej w Polsce
Jak pokazuje badanie Barometr Providenta, urlopy i ciepłe dni sprzyjają nie tylko wyjazdom, ale także remontom. Ponad połowa respondentów, zapytanych o najlepszy czas w roku na domowe metamorfozy, wskazuje właśnie lato (53 proc. respondentów). Nie jest to zaskakująca odpowiedź – w końcu gładź czy farba schną dużo szybciej, gdy termometr na zewnątrz wskazuje wysokie temperatury, a zza okien wpadają do mieszkania promienie słońca. A jak potwierdzają badania Providenta, malowanie ścian to najpopularniejsza metoda wprowadzania zmian we wnętrzu. – Aż 75 proc. respondentów, zapytanych o zakres przeprowadzanych remontów, wskazało na odświeżenie koloru ścian. Co trzeci z nas stawia na zmianę elementów dekoracyjnych. Kilka kolorowych poduszek, nowe ramki do zdjęć czy zasłony to świetny przepis na to, by niewielkim kosztem odmienić wystrój wnętrza. Badanie pokazuje, że w zmianach estetycznych detali specjalizują się kobiety – zauważa Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – Panie zdecydowanie chętniej niż mężczyźni dokonują nie tylko funkcjonalnych, ale i estetycznych zmian w miejscu zamieszkania: malują, dekorują czy choćby przestawiają meble. I takie metamorfozy dominują, kiedy mówimy o planowanych remontach. Na całościowe modernizacje domu lub mieszkania decyduje się tylko 5 proc. respondentów – dodaje Anna Karasińska.
Kosztowne zmiany
Remonty zazwyczaj kojarzą się z dużymi wydatkami i sporym obciążeniem domowych budżetów. Wszystko jednak zależy od skali remontu. Zmiany estetyczne, jak wymiana dekoracji czy odmalowanie pomieszczeń, nie będą tak kosztowne jak gruntowny remont całego domu lub mieszkania.
– Nasze badanie pokazuje, że najczęściej przy planowaniu remontu zamykamy się w kwocie od 2 do 5 tysięcy złotych; wskazało tak 27 proc. badanych. W tym budżecie nie zdołamy wprowadzić nowej aranżacji całego wnętrza, ale spokojnie pokryjemy koszty farb i ekipy malarskiej czy nowych dodatków do pomieszczeń – wskazuje Anna Karasińska. – Osoby zamożniejsze są w stanie wydać więcej, 17 proc. ankietowanych z tej grupy zadeklarowało, że na tegoroczny remont przeznaczy od 5 do 10 tysięcy złotych.
Oszczędności to podstawa
Polacy przeprowadzają remonty raz na kilka lat lub nawet rzadziej. Tylko co szósty badany zadeklarował, że przeprowadza zmiany we wnętrzu mieszkania lub domu dwa razy do roku. W obliczu tak znaczących wydatków bardzo ważną kwestią pozostaje sposób ich finansowania. Z badania Barometr Providenta wynika, że Polacy opłacają remonty głównie z oszczędności.
– Taką odpowiedź wskazało 77 proc. badanych. Częściej odpowiadały tak osoby zamożne, których plany remontowe być może miały większy rozmach. Nasze badania pokazują również, że osoby lepiej sytuowane częściej gromadzą dodatkowe środki, inaczej gospodarują budżetem domowym. Przewidując i planując takie wydatki, są w stanie odłożyć na nie dodatkowe kwoty. Osoby mniej zamożne płacą za remonty z bieżących dochodów albo zapożyczają się u znajomych lub rodziny – mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska. – Rzadziej finansujemy remonty z pożyczek z banku lub firmy pożyczkowej. Gdy jednak rozważamy zaciągniecie pożyczki, przeliczmy dokładnie, czy nas na nią stać i czy w kolejnych miesiącach będziemy mieli wystarczające środki, by ją spłacić – podkreśla Karolina Łuczak.
Pamiętajmy, że przed zaciągnięciem zobowiązania należy dokładnie zapoznać się z umową oraz wszystkimi kosztami – ich wyszczególnienie znajdziemy w formularzu informacyjnym, który każda instytucja pożyczkowa oraz bank muszą udostępnić klientowi przed zawarciem umowy. Zwracajmy także uwagę na całkowity koszt pożyczki, w którym mieszczą się nie tylko odsetki, ale także wszelkie dodatkowe opłaty i prowizje.
O badaniu Barometr Providenta
Badanie zostało zrealizowane w dniach 13-18.07.2018 r. metodą CAPI na reprezentatywnej próbie n=1010 Polaków w wieku 15+. Badanie przeprowadziła firma Danae na zlecenie Provident Polska. (oprac. as)
Facebook
YouTube
RSS