BEZPIECZEŃSTWO. Od listopada hulajnogi elektryczne, ale także inne urządzenia transportu osobistego, mają określoną w przepisach maksymalną wielkość i obowiązkowe wyposażenie. Prędkość maksymalna została ograniczona do 20 kilometrów na godzinę
W ostatnich latach było wiele skarg użytkowników dróg na brak regulacji dotyczących korzystania z hulajnóg. Urządzenia te, mające napęd elektryczny, są coraz popularniejsze. Długo jeździły po drogach i po chodnikach zupełnie dowolnie. W internecie można znaleźć nagrania, na których zarejestrowano osoby jadące hulajnogą elektryczną w ruchu ulicznym, czasem z prędkościami nawet przekraczającymi istotnie tę dozwoloną w terenie zabudowanym. O jakich regulacjach, wprowadzonych od listopada, trzeba teraz wiedzieć, by zgodnie z prawem korzystać z takiej hulajnogi lub z innego urządzenia – jak segway, monocykl czy deskorolka elektryczna?
Po pierwsze wprowadzono wymagania dotyczące wyposażenia sprzętu stosownie do potrzeb związanych z jego używaniem w ruchu ulicznym. Taka hulajnoga ma posiadać co najmniej jedno światło pozycyjne z przodu (białe lub żółte selektywne) oraz z tyłu co najmniej jedno światło odblaskowe czerwone i również czerwone światło pozycyjne. Z boku ma być umieszczone co najmniej jedno światło odblaskowe barwy białej lub żółtej samochodowej. Po obu stronach. Pojazd taki musi mieć co najmniej jeden sprawnie działający hamulec oraz dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy. W przypadku innych urządzeń wymagane są światła z przodu i z tyłu – takie, jak przepisy określają dla hulajnogi. Światła przednie i tylne w każdym przypadku mają umożliwiać widoczność z co najmniej 150 metrów. Mogą być światłami migającymi. Dopuszcza się też ich demontowanie, gdy kierujący nie jest obowiązany do ich używania podczas jazdy.
Dodatkowo ustalono granice rozmiaru tego rodzaju środków transportu. Długość hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego nie może przekraczać 1,4 metra, a szerokość – 0,9 metra. Masa własna hulajnogi elektrycznej nie może przekroczyć 30 kilogramów. Hulajnoga musi mieć też podmórkę, która umożliwia jej stabilne ustawienie.
Zarówno hulajnoga elektryczna, jak i urządzenie transportu osobistego muszą także posiadać numer rozpoznawczy lub kod graficzny, nadany i umieszczony przez producenta na ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym. (jar)
Facebook
YouTube
RSS