PROBLEM. Monitoring na przejazdach pokazuje, że nawet sygnalizacja i rogatki nie powstrzymują kierowców przed ryzykiem. Powodują oni 98 proc wypadków. W 2017 r. aż 24 wypadki były na przejazdach z sygnalizacją i rogatkami. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zwiększają zabezpieczenia i apelują o rozwagę
W Polsce z roku na tok rośnie liczba przejazdów wyposażonych w monitoring i sygnalizację. Obecnie w 1200 lokalizacjach jest monitoring, a inwestycje PLK na liniach kolejowych wprowadzają kamery na kolejne skrzyżowania. Monitoring pozwala zwiększyć poziom zabezpieczeń. Rejestruje również zachowania kierowców. Te negatywne i grożące bezpieczeństwu trafiają w formie powiadomień na policję. Tylko w zeszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA przekazały blisko 1000 zgłoszeń.
W 2018 r. na 53 zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych sześć wypadków było na przejazdach wyposażonych w sygnalizację i rogatki. To ponad 10 proc. wszystkich zdarzeń na przejazdach.
– Od 12 lat prowadzimy kampanię „Bezpieczny przejazd – szlaban na ryzyko!”. W ramach tych działań pokazujemy m.in. filmy z niewłaściwymi zachowaniami kierowców na przejazdach. Trafiają one do instruktorów nauki jazdy i kursantów ośrodków szkolenia kierowców. Chcemy przez wskazanie błędów uczyć i eliminować najczęstsze przyczyny wypadków: brawurę, ryzyko, pośpiech, lekceważenie przepisów ruchu drogowego – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Statystyki nie napawają optymizmem
98% zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych w zeszłym roku spowodowali nieostrożni kierowcy. W Małopolsce na przejeździe kolejowo-drogowym niedaleko miejscowości Piwniczna Zdrój kamery w ciągu tylko 3 tygodni zarejestrowały 4 przypadki wyłamania rogatek.
Opublikowany w mediach społecznościowych film pokazuje, jak kierowcy łamią przepisy i mimo włączonych sygnalizatorów decydują się na ryzykowne przekroczenie torów.
Kierowcy przez brawurę dewastują urządzenia odpowiadające za bezpieczeństwo. Takie przypadki to nie tylko zagrożenie życia pasażerów samochodów, ale także podróżnych w pociągach. To również opóźnione pociągi i utrudnienia w ruchu kolejowym.
Szlaban na ryzyko
Aby ograniczyć negatywne zachowania kierowców i pieszych, PKP Polskie Linie Kolejowe SA od 2005 r. prowadzą ampanię „Bezpieczny Przejazd – szlaban na ryzyko!”. To tysiące apeli o bezpieczeństwo, edukacja, nauka, szkolenia, seminaria, analiza wypadków samochodów z pociągiem. Adresatami tych działań są kierowcy, instruktorzy nauki jazdy i piesi – osoby w różnym wieku: dzieci, młodzież i dorośli.
PKP, w ramach krajowego programu kolejowego, realizują także projekt „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”. W I etapie obejmuje on przebudowę 182 przejazdów kolejowo-drogowych w całej Polsce. Projekt będzie realizowany do 2019 roku. II etap koncentruje się na budowie nowych skrzyżowań bezkolizyjnych. Łącznie na projekt przewidziano 400 mln zł. Jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W latach 2013-2017 wyremontowanych zostało ponad 1900 przejazdów, między innymi na liniach z Warszawy do Czachówka i z Warszawy do Białegostoku. Kolejne prace na skrzyżowaniach torów z drogami będą m.in. na linii do Lublina, do Radomia i do Białegostoku. Powstaną także skrzyżowania bezkolizyjne w Pruszkowie, Sulejówku, Wesołej, a w Warszawie przy Karczunkowskiej i Chełmżyńskiej.
(oprac. red.)
Facebook
YouTube
RSS