BEZPIECZEŃSTWO. Oznakowanie 14 tys. przejazdów żółtymi naklejkami z informacjami ratującymi życie przynosi efekty. Służby kolei 165 razy wstrzymały lub ograniczyły ruch pociągów po otrzymaniu zgłoszeń zagrożenia życia, możliwość tragedii, strat i problemów komunikacyjnych. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podsumowały rok obecności żółtych naklejek na skrzyżowaniach torów i dróg
Budowa przejazdów bezkolizyjnych, szkolenia pracowników, dodatkowe urządzenia, a na przejazdach kolejowo-drogowych ulotki, informacje, sygnalizatory, rogatki i dodatkowe oznakowanie żółtą naklejką – tak PKP podnoszą poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Już od czerwca 2018 r. na wszystkich przejazdach w Polsce funkcjonuje #ŻółtaNaklejkaPLK.
– Przez rok żółte naklejki na przejazdach i specjalne łącze między służbami PKP Polskich Linii Kolejowych SA a operatorami numeru 112 pozwoliły 165 razy na szybkie reakcje, zapewniające bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Oznakowanie przejazdów istotnie zwiększyło poziom bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Dodatkowe informacje pozwalają eliminować zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych – powiedział Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Gdzie się znajdują?
Żółtą naklejkę, umieszczoną na skrzyżowaniach toru i drogi na słupkach rogatek lub po wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja, powinni znać wszyscy. Na każdej jest indywidualny numer przejazdu, numer alarmowy 112 oraz numery tel. do służb technicznych.
Dzięki żółtej naklejce od czerwca 2018 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 800 zgłoszeń. W 78 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej, wezwano pomoc, zapobiegnięto tragedii. Przy 87 zgłoszeniach było ograniczenie jazdy pociągów, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów kolejowo-drogowych.
Błędy kierowców
Statystyki pokazują, że 99% wszystkich zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych wynikają z niewłaściwych decyzji kierowców. Podstawowe błędy prowadzące do tragedii na przejazdach to: ignorowania znaku „Stop”, przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek, blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu, niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach.
Wypadki na przejazdach to poniżej 1% wszystkich wypadków komunikacyjnych – lecz trzeba je ograniczać. W ostatnich latach to rocznie ok. 200 wypadków, w których ginie kilkadziesiąt osób. Każde tego typu zdarzenie przynosi – oprócz tragedii poszkodowanych i ich rodzin – straty materialne i angażowanie służb ratunkowych. W pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. było 87 wypadków i kolizji na przejazdach i przejściach kolejowych. Zginęło 20 osób, a 7 zostało ciężko rannych.
Przejazdy w wakacje
W okresie wakacji będą organizowane „Bezpieczne piątki” (dodatkowe kontrole zachowania kierowców i pieszych na przejazdach kolejowo-drogowych, wspólnie z policją i Strażą Ochrony Kolei), akcje ulotkowe, spotkania z dziećmi i młodzieżą, filmy i działania w mediach społecznościowych – wszystko po to, by wakacyjne podróże w autach i pociągach były bezpieczne. (oprac. as)
Facebook
YouTube
RSS