Na dzień dzisiejszy możemy śmiało wysunąć twierdzenie, że wraz z rozpoczęciem nowej dekady będziemy mieli do czynienia z rewolucją obejmującą większość dziedzin naszego życia społecznego, zawodowego i kulturalnego.
Co ciekawe nie dzieje się tak ze względu na przełomowe osiągnięcia i odkrycia w dziedzinę nauk ścisłych, informatyki, czy teorii społecznej, lecz ze względu na zewnętrzne niezależne od szarego człowieka czynniki, a mianowicie rozpoczęcie ogólnoświatowej epidemii koronawirusa na początku 2020 roku. To, co pierwotnie miało być chwilową niedyspozycją, po której śmiało wrócimy do normalnego życia, na dzień dzisiejszy stało się już normą, do której większość z nas przywykła.
Nowe Nawyki Polskiego konsumenta
Proces dostosowywania się do nowych warunków był przede wszystkim procesem edukacji, oraz w pewnym sensie wyrównania szans. Zdolność funkcjonowania w świecie wirtualnym, jeszcze do niedawna była domena osób młodych, a szczególnie tych, które urodziły się w rzeczywistości, w której internet nie był już nowinką technologiczną, lecz powszechnym narzędziem komunikacji.
Obecnie, po ponad roku pandemii można uznać, że rozdział międzypokoleniowy został nieco rozmyty. Dzieje się tak z przymusu, zdolność funkcjonowania w internecie upowszechniła się już praktycznie wśród wszystkich pokoleń, od naszych dzieci po naszych dziadków.
Rokujące dziedziny gospodarki
Robi to diametralną różnicę nie tylko w kontekście naszych interakcji społecznych i codziennego życia, lecz także wpływa na całokształt gospodarki. Największe zmiany możemy obecnie zauważyć w świecie E-commerce. Koronawirus, miał chyba największy wpływ na takie gałęzie gospodarki, jak wszelkiej maści handel internetowy, rynek pożyczek internetowych oraz zakłady bukmacherskie online, w kontekście tych trzecich, nasza ekspert Irenka zając wypowiada się następująco:
Zakłady bukmacherskie na przestrzeni ostatnich lat
“Rynek zakładów sportowych online przeszedł w przeciągu ostatnich paru lat rewolucję. Odpowiedzialne jest za to parę czynników. Duży wzrost zainteresowania zakładami bukmacherskimi ze strony przedsiębiorców miał miejsce w związku z nowelizacją ustawy hazardowej z 2017 roku. Parafka do ustawy wprowadziła konkretne ramy prawne, według których rynek zakładów bukmacherskich będzie teraz funkcjonować. Zostały postawione surowe wymagania, które w znacznym stopniu utrudniają rozpoczęcie działalności gospodarczej w tej dziedzinie.
Musimy na przykład zdobyć specjalne pozwolenie, które umożliwi nam legalne rozpoczęcie działalności gospodarczej, na okres 6 lat, po którym należy je odnowić. Paradoksalnie jednak, wraz z prawnym uregulowaniem zasad obowiązujących podczas prowadzenia tego typu przybytków możemy zauważyć duży rozwój branży. Przedsiębiorcy, nie musząc już obawiać się prawnych reperkusji, wraz z wyjściem rynku zakładów bukmacherskich z szarej strefy, coraz śmielej w niego inwestują. Co więcej, kolejną diametralną zmianą w sytuacji branży było nadejście pandemii Covid – 16, wraz z ogólnoświatowym lockdownem i naprzemiennymi okresami wprowadzania obostrzeń i małych odwilży ucierpiały praktycznie wszystkie gałęzie gospodarki. Jeśli jednak weźmiemy to pod uwagę w kontekście sytuacji zakładów bukmacherskich, wyniki są zaskakująco pozytywne i rokujące, szczególnie jeśli dodamy do tego, fakt, że większość najważniejszych imprez sportowych roku 2020 została odwołana, to rynek zakładów sportowych online przechodzi obecnie okres rozkwitu. Według pzubk zakłady bukmacherskie w niektórych wypadkach posiadają jedynie 20% przychodów z placówek naziemnych, cała reszta ma swoje źródło w działalności online.
Okres pandemii zupełnie zmienił sposób, w jaki załatwiamy nasze codziennie sprawy i korzystamy z usług. W efekcie większość populacji nauczyła się realizować swoje potrzeby drogą online, oznacza to, że ilość potencjalnych klientów jest niespotykanie wyższa, a kolejne lata mogą zostać w pełni zdominowane przez rynek usług online, niezależnie od tego, czy sytuacja pandemiczna utrzyma się, czy nie.”
Dane statystyczne i nawyki zakupowe polaków w kontekście zakupów internetowych
Bardzo podobne mechanizmy zachodzą również w branży E-commerce. Jak zatem rozwija się popularność zakupów przez internet?
Główną kwestią jest w tym wypadku komfort zakupów. Jeszcze przed pandemią tempo życia wielu osób, stawało się coraz szybsze. Łatwość, z jaką przychodzi nam robienie zakupów przez internet, ma istotny wpływ na wydajność i organizację naszego czasu, którego niestety jest coraz mniej, a zadań do wykonania coraz więcej. Naturalnie, W takiej sytuacji zależy nam na możliwości zrealizowania ich jak najszybciej. W tym celu większość osób odwołuje się do internetu.
Obecnie większość marek posiadających placówki naziemne prowadzi również działalność internetową. W ostatnim czasie trend ten zaczyna dotyczyć także sklepów oferujących produkty spożywcze, barów i restauracji. Zadziałały tutaj podstawowe prawa rynku, wiele osób chętniej dokonuje zakupów w zaciszu własnego domu, a koncerny nie mogą przegapić szansy na pozyskanie nowego klienta.
Kolejną kwestią jest oszczędność czasu i pieniędzy. Większe zakupy zazwyczaj wymagają odpowiedniego transportu, nie każdy konsument posiada własny samochód, natomiast dla pozostałych dodatkową kwestią są koszty paliwa, lub brak samochodu. W wypadku gastronomii wiele restauracji decyduje się na bezpłatną dostawę przy niektórych zamówieniach, dzięki czemu dla coraz większej ilości osób, zamawiania jedzenie przez internet staje się preferowaną opcją.
Statystyka polskich zakupów
Dane statystyczne ostatniego roku, dotyczące rynku E-commerce prezentują się następująco:
• Rynek sklepów internetowych doświadczył wzrostu popularności, aż o 13% w przeciągu zaledwie roku.
• W ciągu ostatnich czterech lat zaobserwowano 19% wzrost zainteresowania sklepami internetowymi
• Ponad 60% Polaków zadeklarowało, że w 2021 roku dokonywało zakupów drogą online
• Najpopularniejsze wśród polaków były takie marki jak marki oferujące:
• Odzież
• Buty
• środki czystości
• książki
• filmy
Facebook
YouTube
RSS