Krzepice, powiat

Ukradliście ponad 2 miliony!

Ukradliście przeszło 2 miliony. I wy się jeszcze o coś dopominacie? – pytał Józefa Boreckiego z PSL-u Jerzy Sądel.

Minister infrastruktury odpowiadał w Krzepicach na pytania mieszkańców i radnych.
Ukradliście ponad 2 miliony!

Czy są szanse na obwodnicę Kłobucka? Czy dworzec kolejowy w Kłobucku pozostanie tylko symbolem wykorzystanym w kampanii przez Beatę Szydło, czy jednak kiedyś wrócą tu pociągi pasażerskie? A co z terminem oddania autostrady pod Częstochową? O te i inne sprawy pytano goszczącego w Krzepicach w piątek ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Dyskusję rozgrzało wystąpienie Jerzego Sądla (PiS), który oskarżył po raz kolejny lokalne PSL–SLD o sprawę pieniędzy, które za czasów ich rządów w powiecie zostały sprzeniewierzone. – Ukradliście przeszło 2 miliony. I wy się jeszcze o coś dopominacie? – pytał Józefa Boreckiego z PSL-u, który domagał się od rządów PiS-u więcej pieniędzy na drogi

Jako jedyna miejscowa redakcja uczestniczyliśmy w spotkaniu mieszkańców z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem, które odbyło się w Krzepicach. Jego wizyta – to jedna z licznych takich wizyt w Polsce lokalnej, które ostatnio składają politycy Prawa i Sprawiedliwości. W sali GOK-u w Krzepicach minister wystąpił w asyście posłów, senatorów i lokalnych polityków PiS, przy obecności nieco ponad 100 słuchaczy. Zaczął od wspomnienia o planach rządu na najbliższy czas i o jego dotychczasowych dokonaniach. A na co ze strony obecnego rządu mogą liczyć mieszkańcy powiatu kłobuckiego? Padło tu kilka deklaracji, które mogą dawać nadzieję, że w niektórych ważnych dla naszej społeczności sprawach coś drgnie. Oczywiście o ile znów nie skończy się tak, jak w po wizycie Beaty Szydło, gdyśmy się stali – wraz z kłobuckim dworcem – symbolem zaniedbania Polski powiatowej. Symbolem, co wszyscy wiemy, niestety u nas nadal aktualnym.

Przebieg debaty był spokojny – może poza momentem, gdy o dodatkowe środki na drogi powiatowe pytał Józef Borecki z zarządu powiatu (PSL). Obecny w sali Jerzy Sądel, były poseł Prawa i Sprawiedliwości z naszego powiatu, wcześniej zasiadający w ławach opozycji w radzie powiatu kłobuckiego, zareagował na to nadzwyczaj ostro.

– Powiem coś o drogach, jak robiła tamta ekipa złodziejska PO–ZSL. Specjalnie powiedziałem ZSL, bo nazwę PSL ukradziono. W 2014 r. złodziejska ekipa PO–PSL narzuciła haracz lasom państwowym, w dwóch latach 1,6 miliarda. W 2014 i 2015 po 650 mln z tego miało być przeznaczone na drogi lokalne. Jako poseł zadałem pani premier Kopacz pytanie: ile dróg zrobiono? Ówczesny minister odpowiadał pisemnie, że szukają tych pieniędzy, a po kilku miesiącach, że pieniądze poszły do ministerstwa cyfryzacji, pod panem Halickim wówczas. Minister Halicki odpowiedział mi, że pieniądze się tak wymieszały, że do tego czasu nie potrafią znaleźć, gdzie one poszły i ile kilometrów dróg zrobiono. Po prostu te pieniądze ukradziono! Tamta ekipa była wyjątkowo wyspecjalizowana w złodziejstwie. Jako Lasy Państwowe straciliśmy oszczędności z 10 lat – grzmiał Sądel.

Były poseł, dziś regionalny dyrektor Lasów Państwowych w Lublinie, nie omieszkał też odpalić radnemu Boreckiemu.

– Co zrobiła ekipa pod przewodnictwem PSL i SLD, gdy starostą był niejaki Minkina Roman, a wyście byli w zarządzie? Przeszło 2 miliony ukradliście! Wypłaciliście przeszło 2 miliony dwa razy, bo was tak „zrobiono”. Pani prokurator umorzyła. Wiadomo, jak to było załatwiane. Złożyłem apelację do Katowic. Mia- ło być oskarżenie. A sprawa wróciła z powrotem do tej prokurator z prokuratury rejonowej, która ją umorzyła – mówił Sądel. – Teraz władzę w powiecie zdobyła PSL, dokooptowali jednego burmistrza, który przegrał, z SLD. I jak pan możesz, panie Borecki, takie głupoty gadać? Nie powinniście w ogóle funkcjonować. Ukradliście przeszło 2 miliony. I wy się jeszcze o coś dopominacie? – dodał.

Formuła spotkania nie umożliwiała Boreckiemu odniesienia się do słów Sądla. Zresztą potem emocje nieco się obniżyły, a spotkanie z wolna dobiegło końca. (jar)

CO MÓWIŁ MINISTER O POWIECI KŁOBUCKIM?

Autostrada później?
Krzysztof Janus

Autostrady północ-południe brakuje w okręgu częstochowskim. Jest budowana. Gdzieś wyczytałem, że będziemy jeździć nowym odcinkiem od Pyrzowic do Piotrkowa w czerwcu przyszłego roku. Czy mo- żemy być pewni, że ten termin zostanie dotrzymany?

Odpowiedź ministra
Mam nadzieję, że w połowie tego roku, mimo przedłużającego się postępowania przetargowego, zostanie podpisana umowa na pozostałe odcinki autostrady A1 z Częstochowy do Tuszyna. Jeśli chodzi o realizację odcinków, które są w budowie, rozmawiamy z jednym z wykonawców. Prawdopodobnie będziemy mieli opóźnienie. Wykonawca oczywiście poniesie wszelkie konsekwencje z tego tytułu, niemniej jednak nie mamy wpływu na pewne zachowania. Prawo zamówień publicznych nakłada na nas obowiązki, które musimy wypełnić. Jedno jest pewne. Opóźnienia nie powstają na skutek tego, że plajtują podwykonawcy, bankrutują polskie firmy. One wynikają z takiego, a nie innego trybu zarządzania budową.


Co z obwodnicą Kłobucka?
Witold Dominik

Rząd pani Kopacz przyjął program budowy sieci dróg krajowych. Obejmuje on m.in. budowę obwodnic. Przez Kłobuck przebiega droga krajowa DK43 i droga wojewódzka 492. Te duże arterie komunikacyjne dzielą miasto na czworo. W programie pani Kopacz niestety nie znalazł się plan budowy obwodnicy Kłobucka. Czy państwo zweryfikujecie i rozszerzycie ten plan? Czy są szanse, by Kłobuck doczekał się obwodnicy?

Odpowiedź ministra
Program budowy dróg i autostrad został przyjęty przez rząd Platformy Obywatelskiej już w czasie kampanii wyborczej. Rozbudził bardzo wiele ambicji, bo wskazano, że wszystkie inwestycje drogowe tam zawarte będą zrealizowane. Tylko kiedy podliczyliśmy ten program, to limit finansowy na realizacje tam zawartych budów wynosił, o ile pamiętam, 107 miliardów zł. A wartość wszystkich inwestycji – 197 miliardów. Zabezpieczono środki na połowę inwestycji w programie. Wskazano, że wszystkie będą zrealizowane, nie mówiąc o tym, że brakuje 45% środków. Rząd Prawa i Sprawiedliwości podniósł limit wydatków do 135 miliardów. Niemniej jednak część tych inwestycji musiała zostać przesunięta na listę oczekujących na oszczędności w przetargach albo nowe źródła finansowania. Mamy w realizacji zadania na 135 mld i przygotowane pozostałe zadania. Do tego prowadzimy analizy, które jeszcze zadania są niezbędne. Przy nowelizacji programu budowy dróg krajowych, do czego się przygotowujemy, warto poczynić starania, by dotyczyło to też obwodnicy Kłobucka. Bo nie ma różnicy, czy w korku stoi mieszkaniec Warszawy, czy mieszkaniec Kłobucka. Każdy traci cenny czas swojego życia.


Pousuwać przydrożne drzewa?
Romuald Cieśla

Ile było szumu, jak pani premier wpadła na drzewo? Ja od 2006 r. wysyłam listy otwarte do władz, naliczyłem, że od tamtego roku zabitych na drzewach jest ponad 10 tys. ludzi. Nic państwo nie robicie, żeby zlikwidować drzewa. Jeśli szybko nie będzie decyzji, zginą następni ludzie. Ileś ludzi zginęło w Krzepicach na drzewach i te drzewa sobie spokojnie stoją i czekają na następne ofiary. Jak długo może to trwać? Miliony złotych można by zaoszczędzić, nie wydając ich np. na renty.

Odpowiedź ministra
Jedna z pierwszych decyzji rządu Prawa i Sprawiedliwości dotyczyła wydatkowania setek milionów złotych rocznie na likwidację miejsc niebezpiecznych na drogach krajowych. W ubiegłym roku pierwszy raz liczba ofiar śmiertelnych na polskich drogach spadła poniżej bariery 3 tys. – ale mamy świadomość, że ofiar nadal jest za dużo. Likwidacja miejsc niebezpiecznych to też likwidacja przeszkód, do których można zaliczyć drzewa. Ale bierzmy też pod uwagę tych, którzy chronią przyrodę i którzy prowadzą proces ograniczający działalność w zakresie wycinki drzew, któ- re są niebezpieczne.


Ciągle źle robi jedna firma?
Czesław Mirek

W mojej gminie dzieją się bardzo złe rzeczy. Drogi są źle wykonywane, źle odbierane, źle projektowane. Jeśli pod drogą nie ma warstw, które są w projekcie, to taka droga nigdy nie będzie trwała. Na terenie mojej gminy w Aleksandrowie co dzień robiłem zdjęcia, gdzie w ogóle nie dano warstwy odsączającej. To wszystko wraz z protokołem obioru drogi zgłoszone jest do prokuratury. I od półtora roku nie ma odzewu. Warstwy na tej drodze za te pieniądze miały mieć 40 cm. Może ani 1/3 nie było tego, co powinno być. Droga popękała, będzie się rozsypywała. Czy to przypadek, że wykonawca tej drogi robi wszystkie drogi w gminie za czasów drugiej kadencji tego wójta? Wszystkie w podobny sposób? Biegły zrobił książkę grubości 6 cm w formacie A4 o samych tylko nieprawidłowościach. Tam już dawno ktoś powinien być oskarżony!

Odpowiedź ministra
Nie było moim celem sugerowanie, że drogi w samorządach są źle wykonane. Pan to tak zrozumiał. Zdarzają się przypadki, że droga nie jest w sposób właściwy wykonana. Ale to nie jest reguła. Co do drogi, o której pan mówi – stwierdził pan nieprawidłowości, powinny właściwe organy prowadzić postępowanie w tej sprawie. Wkrótce rozpocznie się kampania samorządowa. My- ślę, że bardzo głośno trzeba o tym mówić i przybliżyć tę rzeczywistość mieszkańcom. Oni dokonają właściwego wyboru i wówczas skończą się też pana wątpliwości co do udziału tych samych firm, które realizują drogi, jak pan powiedział, niezgodnie z technologią.


Nowe środki na drogi – a ile dołożą gminy?
Bożena Wieloch

Cieszymy się bardzo z pieniędzy zapowiedzianych na drogi lokalne, chciałabym się tylko dowiedzieć, jaki będzie udział własny samorządów, bo to dla nas dość istotna sprawa. Dużo powiedziano o bezpieczeństwie. Drugą kadencję zabiegamy w Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad o chodniki w dwóch miejscowościach naszej gminy – dzięki poparciu pana wojewody dla części tego odcinka DK42 przygotowywana jest dokumentacja techniczna. Jakie są szanse na uzyskanie dofinansowania? Interesują mnie też środki na kanalizację, bo te z Regionalnych Programów Operacyjnych nie są wystarczające.

Odpowiedź ministra
Co do środków funduszu dróg samorządowych i mostów – zakładamy, że będzie utrzymana zasada „jeden do jeden”, ale w przypadku wniosków gmin o bardzo niskich dochodach ich udział, mamy nadzieję, będzie niższy. Zakładamy, że może być 20%. Ponieważ wiemy, że są gminy, które nie korzysta- ły do tej pory ze wsparcia z budżetu państwa, bo nie miały wystarczającej ilości środków własnych. Sygnał co do programów wsparcia budowy kanalizacji przekażę panu ministrowi inwestycji i rozwoju.


Przyszłość kolei w Krzepicach
Krystian Kotynia

Mamy szlak kolejowy Tarnowskie Góry – Wieluń – Poznań. W Krzepicach na szczęście jeszcze zatrzymują się pociągi osobowe, choć w powiecie są też stacje wyłączone z ruchu pasażerskiego. Proszę, aby pan minister, tak jak na drogi lokalne, wygospodarował też środki na remont dworców kolejowych, które mogłyby pełnić ważną funkcję. Mamy pomysł zorganizowania centrów przesiadkowych i część dojeżdżających do pracy samochodami mogłaby się przesiąść na pociągi. Tak właśnie, efektywnie i ekonomicznie, rozwiązywało się to na zachodzie Europy.

Odpowiedź ministra
Sprawdziłem właśnie, że nie ma w wykazie inwestycji kolejowych linii przez Krzepice. Przyjmuję ten postulat. Nie będę się więcej rozwodził. Niczego nie deklaruję, ale my- ślę, że za przyczyną posłów będziemy tu też prowadzili działania.


Użytkowanie wieczyste nie jak w Europie
Marek Spaczyński

Kiedyś kupiłem grunty i obiekty od firm państwowych, zapłaciłem za nie tyle, ile kosztowały w przetargu, a po 2-3 latach przyszedł ktoś do mnie i mówi, że trzeba podnieść opłaty prawa wieczystego – co mnie zupełnie załamało. Czy istnieje taka szansa, żeby to prawo wieczyste zmieniło się tak, jak jest w całej Europie? Obiekty, które się kupiło, powinny być własnością tego, który kupił.

Odpowiedź ministra
Nowelizacja ustawy o użytkowaniu wieczystym została przygotowana. Mam nadzieję, że znajdzie on docelowo miejsce w debacie parlamentarnej. Dostrzegliśmy też ten problem związany z użytkowaniem wieczystym.


Więcej na drogi
Józef Borecki

Chcę podziękować premierowi za to, że zwiększył środki na drogi. Bardzo oczekujemy na środki, które są z zewnątrz. Mamy blisko 400 km dróg powiatowych. Wykonane lata temu, są niskiej jakości i są rozjeżdżane przez transport. który z kolei przeszedł właśnie głównie na drogi. Jest prośba, by w następnych latach przeznaczać jeszcze większe pieniądze na drogi.

Odpowiedź ministra
Powiedzcie państwo, w którym roku drogi samorządowe otrzymały tak duże wsparcie jak w roku bieżącym? 800 mln zł w budżecie plus 500 mln, które uruchomiono wiosną. Takie jest wsparcie państwa w inwestycje na drogach gminnych i powiatowych. To w sumie powinno dać 3 miliardy zł [z wkładem własnym samorządów – przyp. red.], które wpłyną na bezpieczeństwo i poprawę jakości jazdy. Pan premier zaoferował to większe wsparcie, bo my ten problem dostrzegamy nie od wczoraj.


I to ma być spotkanie?
Marek Kajkowski

Na konwencji wyborczej powiedziano, że państwo rozjadą się po kraju, do tej Polski lokalnej, aby posłuchać ludzi. Dzisiejsze spotkanie zostało sprowadzone w zasadzie do kwestii infrastrukturalnych. Czy to spotkanie wyczerpuje znamiona tego, o czym mówił pan prezes [Kaczyński – przyp. red.], że państwo będziecie chcieli posłuchać ludzi i ich problemów? Czy będzie jeszcze spotkanie, gdzie więcej będzie miejsca dla społeczności lokalnej?

Odpowiedź ministra
Jestem przekonany co do tego, że spotkań będzie więcej. Nie mogę wziąć odpowiedzialności za to, że pytania definiowane przez obecnych dotyczyły infrastruktury. Jestem ministrem, który w kompetencji ma właśnie infrastrukturę i domyślam się, że to mogło być przyczyną. Ci, którzy chcieli wziąć udział w debacie, mieli taką możliwość, bo spotkanie ma charakter otwarty.


Pociągi osobowe w Kłobucku (w województwie częstochowskim?)
Artur Sokołowski

W 2015 r. odbyło się spotkanie w Kłobucku z późniejszą panią premier Beatą Szydło. Prosimy pamiętać, żeby na tę Śląską Magistralę Węglową wróciły pociągi osobowe – także te dalekobieżne. Chcielibyśmy, żeby Kłobuck, który był pewnym symbolem, stał się też symbolem czegoś, co się udało zrealizować. Żeby pani poseł Izabela Leszczyna na interpelacje dostała odpowiedź: tak, do Kłobucka wróciły pociągi osobowe. Drugie pytanie: czy możemy liczyć, że w drugiej kadencji temat województwa częstochowskiego wróci?

Odpowiedź ministra
Przyjmuję postulat w sprawie przywrócenia połączeń osobowych na magistrali węglowej. Co do województwa częstochowskiego… kiedy jestem świadkiem dyskusji na temat problemów w naszym kraju, poseł Szymon Giżyński rozpoczyna od słów: „kiedy wreszcie będzie województwo częstochowskie”. Poseł Giżyński nie pozwoli nam o tym zapomnieć.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Krzepice, powiat

Masz ciekawy temat? Zadzwoń!

Tel. 514 786 400

Więcej w Krzepice, powiat

Lepszy transport w Krzepicach, Pankach i Przystajni

Jarosław Jędrysiak28 sierpnia 2023

Podsumowano program rozwoju czytelnictwa

Jarosław Jędrysiak28 czerwca 2022

„Szlachetna Paczka” pomaga dzięki ludziom dobrej woli

Jarosław Jędrysiak16 grudnia 2021

Zaszczepiło się jeszcze 87 osób

Jarosław Jędrysiak2 października 2021

„Po cholerę” wypowiadać się na sesjach?

Jarosław Jędrysiak4 maja 2021

Ile się płaci za bezdomne zwierzę?

Jarosław Jędrysiak11 kwietnia 2021