Region

Śląskie. Coraz bliżej podróż koleją do lotniska w Pyrzowicach. Prace przyspieszają

Prace przy budowie połączenia kolejowego z lotniskiem w Pyrzowicach wchodzą w kolejną fazę. Źródło: PKP PLK
Śląskie. Coraz bliżej podróż koleją do lotniska w Pyrzowicach. Prace przyspieszają

Rozpoczęły się prace na torach między Siewierzem a Pyrzowicami. To następny odcinek budowy kolejowego połączenia do portu lotniczego „Katowice Airport”.

Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa linia nr 182 – o długości ok. 45 km – łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem. Jej odbudowa pozwoli na dojazd i transport towarów koleją do lotniska w Pyrzowicach

Prace rozpoczęły się na początku br., obejmując stację Zawiercie od łącznicę od Zawiercia do linii 182. W kwietniu wykonawca rozpoczął natomiast roboty na 11-kilometrowym odcinku między Siewierzem a terenem przyszłej stacji Pyrzowice Lotnisko.

– Przy pomocy maszyn przygotowywany jest teren do ułożenia nowego toru. Pierwsze prace obejmują m.in. demontaż szyn i podkładów. Nowe materiały są już dowiezione i przygotowane m.in. na stacji w Siewierzu. Poza nowym torem wykonana będzie elektryfikacja linii oraz zamontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym – poinformowały PKP PLK.

Ponadto, kontynuowane są prace na łącznicy między stacją Zawiercie a linią na lotnisko; nie wpływają one jednak na rozkładowy przejazd pociągów po linii Dąbrowa Górnicza – Zawiercie – Częstochowa. Poza robotami torowymi wykonywana jest elektryfikacja łącznicy. Powstaje też nowy most kolejowy w Zawierciu, który ma być gotowy do końca czerwca br.

Śląskie. Trwają pracę przy odbudowie linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie
Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii – od Bytomia, przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów isprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.

Ostatecznie PKP PLK skoncentrowały się na rewitalizacji blisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km.

Oprócz odbudowy zaprojektowano elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych – ze względu m.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h – wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszą zostać niektóre łuki. W miejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz drogami wojewódzkimi powstaną wiadukty. Przebudowanych zostanie 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

Zmodernizowanych lub zbudowanych ma też zostać osiem przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstanie nowa stacja Pyrzowice Lotnisko (z zadaszeniem peronów na wizualizacjach nawiązującym architektonicznie do terminali lotniskowych) i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim.

Linia ma służyć jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów. Pociągi towarowe mają osiągać prędkość do 80 km/h.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Region

Masz ciekawy temat? Zadzwoń!

Tel. 509 876 258

Więcej w Region

Na autostradzie też łapią

Jarosław Jędrysiak29 marca 2024

Poprawa na drogach – dobry początek roku

Jarosław Jędrysiak13 marca 2024

Wojsko pojedzie po drogach publicznych

Jarosław Jędrysiak1 marca 2024

Na ekspresówce nadal roboty

Jarosław Jędrysiak15 lutego 2024

Uwaga, oszukują „na Tauron”

Jarosław Jędrysiak15 lutego 2024

Ukrywał się 24 lata, ale w końcu go złapali

Jarosław Jędrysiak7 lutego 2024