Region

Co z wyboistym odcinkiem autostrady?

Co z wyboistym odcinkiem autostrady?

Kto jeździ autostradą A1 na Śląsk lub dalej na południe, dobrze wie, jak fatalny jest odcinek położony na południe od Pyrzowic. Rozwiązaniem problemu takiej degradacji nowej jeszcze przecież drogi zajmują się już od dawna. Teraz znów mamy okres urlopowych wyjazdów, podczas których tą trasą pojadą nawet ci z nas, którzy zwykle nie zapuszczają się po A1 tak daleko. Kiedy wreszcie droga w północnej części śląskiej aglomeracji będzie dobra?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że w grudniu ubiegłego roku odebrała dokumentację projektową w zakresie ekspertyzy technicznej infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz programów naprawczych. W marcu już obecnego roku przystąpiono do kolejnego etapu umowy, czyli do opracowania dokumentacji projektowej w podziale na branże: drogową, mostową i inne. Wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych. Termin wykonania dokumentacji przypada na lipiec tego roku. Czyli w tym roku jeszcze dobrej drogi na pewno nie będzie, ale sprawa jednak postępuje naprzód – coś się w tym kierunku robi w ramach dostępnych procedur.
– Technologia naprawy autostrady A1 zakłada wymianę istniejącej konstrukcji nawierzchni w całości oraz uszczelnienie korpusu drogowego, aby ograniczyć możliwość dopływu wody do warstw nasypowych i wykopowych. Głębokość ingerencji w istniejące nasypy ogranicza się maksymalnie do 2 m, co umożliwi wykonanie prac naprawczych po przekierowaniu ruchu na drugą jezdnię, z wykorzystaniem istniejących i nowych przewiązek. Wykonana zostanie warstwa wzmacniająca. W wykopie założono zastosowanie geomateraca grubości 60 cm, w nasypie warstwę poślizgową grubości 30 cm, na której zostanie ułożona geomembrana odcinająca napływ wody, a następnie geomaterac grubości 30 cm. Na takiej warstwie wzmacniającej zostanie wykonana nowa konstrukcja nawierzchni. Naprawa będzie obejmowała również wykonanie robót towarzyszących, polegających na odtworzeniu lub odbudowie odwodnienia wgłębnego, krawężników, korytek, wpustów, odtworzeniu oznakowania oraz elementów wpływających na bezpieczeństwo. Roboty mostowe obejmą remont sześciu obiektów inżynierskich oraz dziewięciu przepustów. Program naprawczy dla obiektów przewiduje możliwość realizacji remontów niezależnie od działań zawiązanych z częścią drogową. Planuje się również naprawę budynków toalet i terenów przyległych na MOP-ach Dobieszowice – informują służby prasowe GDDKiA.
Zakres prac jest więc dość spory i – skoro to badano – można chyba liczyć na to, że wreszcie efekt będzie taki, jak należy, czyli doczekamy się autostrady bez wybojów.
– Zakończenie opracowania dokumentacji projektowej dla naprawy autostrady A1 ukaże ostateczny zakres prac oraz podział na odcinki realizacyjne – etapy remontu. Etapowanie prac uwzględniało będzie możliwości finansowe, techniczne, logistyczne, wprowadzenia zmian organizacji ruchu oraz inne. Termin remontu A1 uzależniony jest od zakończenia prac projektowych oraz od zapewnienia środków finansowych na realizację robót. Ostateczne koszty zadania będą znane po zakończeniu prac projektowych – dodają drogowcy.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Region

Masz ciekawy temat? Zadzwoń!

Tel. 514 786 400

Więcej w Region

Województwo ma własną „apkę”

Jarosław Jędrysiak11 lipca 2024

Szybki paszport tymczasowy także na lotnisku w Pyrzowicach

Jarosław Jędrysiak8 lipca 2024

ZUS już korzysta ze sztucznej inteligencji

Jarosław Jędrysiak4 lipca 2024

Nowe trendy w budownictwie dotarły do Częstochowy!

Redakcja19 czerwca 2024

Jest więcej policjantów

Jarosław Jędrysiak5 czerwca 2024

Przestępcy przemycali ludzi do Niemiec

Jarosław Jędrysiak25 kwietnia 2024