EDUKACJA. W Szkole Podstawowej nr 2 w Kłobucku jest realizowany projekt „Zaprogramuj przyszłość”. To wiele ciekawych metod pracy z uczniami, często łączących naukę z zabawą
– Łącząc zabawę ze światem cyfrowym, m.in. programowaniem i kodowaniem, pragniemy wyposażyć swoich uczniów w tę pożądaną we współczesnym świecie „supermoc” – przedstawia najważniejszy cel Monika Scheller, szkolna pedagog. Projekt, który jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, realizowany jest przez Fundację Orange, która zapewnia uczestnikom odpowiedni sprzęt, oraz przez Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania, zajmujące się szkoleniem nauczycieli, którzy potem pracują z uczniami. W związku z tym, gdy kłobucka „Dwójka” zgłosiła się do udziału w projekcie, otrzymała zestaw sprzętu edukacyjnego. Teraz nauczyciele wykorzystują go podczas zajęć programowania z dziećmi. To trzy roboty, trzy tablety do obsługi robotów, zastaw mechatroniczny i mata edukacyjna do programowania offline. Dla nauczycieli przewidziano z kolei 32-godzinne warsztaty. Podczas nich pracowano np. nad atrakcyjnymi metodami prowadzenia zajęć z tej ciekawej dziedziny. Wiadomo, że dzieci zwykle chłoną nowinki techniczne w sposób niemal naturalny i często szybciej niż dorośli – nie trzeba im więc „na sposób dorosłych”, czyli nudno, wszystkiego wkładać do głowy. Nauczyciele na pewno o tym wiedzą, a takie warsztaty – to dla nich dodatkowe źródło inspiracji i pomysłów na realizowanie atrakcyjnych dla dzieci zajęć.
– Już podczas pierwszych zajęć uczniowie tworzyli układy symetryczne, makiety i animacje w aplikacji ScratchJr oraz układali skrypty, duszki i tła. Najwięcej emocji wzbudziła aplikacja Go, pozwalająca pokierować robotem. Uczniowie samodzielnie programowali je tak, by maszyna wykonywała ich polecenia. Dash i Dot, niezwykle sympatyczne roboty, niezaprzeczalnie skradły serca młodych programistów. Już niedługo zestaw mechatroniczny pozwoli uczniom zbudować obwody z kabli i łączyć je z owocami, żelkami, a nawet z kolegami, by stanowić źródło dźwięku, a nawet ruchu – opisuje Scheller.
Z poszerzenia oferty dla uczniów cieszy się też dyrektor szkoły.
– Udział „Dwójki” w projekcie stworzył możliwość poprowadzenia atrakcyjnych zajęć dla uczniów klas młodszych. Zajęcia te pozwalają również popularyzować ideę nauki programowania jako sposobu na rozwój kompetencji pracy w grupie, komunikacji, myślenia koncepcyjnego, rozwiązywania problemów i kreatywności – fachowo komentuje Bożena Rumin. (jar)
Facebook
YouTube
RSS